A etruszk művészet többek között keleti és görög forrásból táplálkozott, amely időszámításunk előtt a 8. században nyert önálló formát. Központja a Tiberis és az Arno folyók által bezárt terület volt, és később óriási szerepet játszott a római művészet kialakulásában.
A tudósok most új részleteket tártak fel például az úgynevezett „Majom sírja" című festményen, illetve alvilági motívumokat egy másik műalkotáson.
Az etruszkok egykor igen részletgazdag festményeket készítettek, de a történelem viharos évezredei alatt a legtöbb ilyen alkotás már sokat fakult, és csak részben látható.
Fontos kérdés a megőrzött festmények polikrómiájára, tehát színeire, sokszínűségére vonatkozó jelentős információvesztés, különös tekintettel egyes speciális színekre a kémiai összetételük miatt
– mondta Gloria Adinolfi, a Pegaso Srl Archeologia Arte Archeometria Kutatóintézet kutatója az Amerikai Régészeti Intézet és a Klasszikus Tanulmányok Társaságának legutóbbi konferenciáján, amit a LiveScience online tudományos portál idéz.
Hozzátette: egyes színek jobban megsínylik az idő múlását, mint mások, ezért ez torz képet adhat arról, hogy milyenek lehettek az ősi festmények az alkotás idején.
A zöld egyes árnyalatai például általában teljesen kifakulnak, míg a vörös gyakran megmarad.
Emiatt az utóbbi szín dominanciája „megváltoztatja a kép eredeti polikrómiájának helyes megítélését".
A festmények feltárásához a tudósok az úgynevezett MHX technikát alkalmazták, amelynek során több tucat képet készítettek a látható, infravörös és ultraibolya fénysávokban, és azokat feldolgozták az Olasz Nemzeti Kutatási Tanács által kifejlesztett statisztikai algoritmusok segítségével.
A technika képes felismerni többek között az egyiptomi kéket, azt az ókori Egyiptomban kifejlesztett színt, amelynek egyetlen spektrális sávban nagyon specifikus válasza van
– magyarázta Vincenzo Palleschi, a kutatási tanács vezető kutatója.
A csapat azonban elemezte a többi megmaradt szín maradványait is, hogy meghatározza, milyen színek voltak egykor a festményen.
A tudósok végül az MHX és a színelemzések ötvözésével feltárta az ősi etruszk festmények eltűnt jeleneteit.
Ezeken jól kirajzolódik többek között az ókori nép elképzelése az alvilágról, de több művészeti alkotáson láthatóvá váltak a sziklák, a fák és a víz. A már említett „Majom sírjában" található festményen egy majom látható egy fán, ám a kutatók most egy embert is megláttak rajta.
Szabad szemmel mindez egy vörös elmosódásnak tűnik,
ám miután az MHX és a színelemzés befejeződött, a festményen már egyértelműen látszik egy személy, annak a hajának és arcának részleteivel, aki hordoz egy tárgyat.
A csapat kutatása folyamatosan zajlik, és a jövőben még több festmény kerülhet napvilágra.