Titkos minták a középkori iszlám sírok elrendezésében

sír, iszlám, Szudán
Rejtélyes mintákat találtak a középkori iszlám síroknál
Több ezer középkori iszlám sírra bukkantak a kutatók Kelet-Szudánban, amelyeket nehezen azonosítható minták szerint helyeztek el. A régészek a temetési emlékeket egy különleges, teljesen más tudományágakban használt módszerrel tanulmányozták.

A csapat műholdas képek segítségével azonosította a több mint tízezer síremlék helyét a kelet-szudáni Kassala régióban. Ezek között találtak kőből készült sírhalmokat, amelyek az afrikai őstörténetben és történelemben elterjedt, viszonylag egyszerű, magasan emelt szerkezetek, illetve néhány „qubbas"-t, amely kifejezés a pán-arab világ iszlám sírjaira és szentélyeire utal.

A PLOS One tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint miután a kutatók feltérképezték a temetési emlékeket, az adatok értelmezése gondot okozott.

Rejtélyes mintákat találtak a középkori iszlám síroknál Forrás: Stefano Costanzo

– mondta Stefano Costanzo, az olaszországi Nápolyi L'Orientale Egyetem régész doktorandusz hallgatója, a tanulmány vezető szerzője a LiveScience online tudományos portálnak.

Hozzátette: már első látásra egyértelműnek tűnt, hogy a síremlékeket valahogy a környezethez igazították, ám a térbeli elrendezésük mélyebb értelmezést kívánt.

A csapat ezért olyan statisztikai modellezési technikákat keresett, amelyek segíthettek nekik a minták felderítésében.

Végül a Neyman-Scott folyamatnak nevezett módszer mellett döntöttek, amelyet eredetileg a csillagok és galaxisok térbeli mintázatának tanulmányozására fejlesztettek ki. A szakemberek úgy tudják, régészek még soha nem használták ezt a technikát.

– mutatott rá Constanzo.

A szudáni beja népcsoporthoz tatozóknak különleges a frizurája Forrás: Pinterest

A tudósok kiemelték: a modellezési technika feltárta, hogy az iszlám sírok „számos részhalmazt rejtenek, amelyeket az azonosíthatatlan „szülő" sírok köré építettek, és amelyek egyfajta „vonzó" központokként működtek a későbbi temetkezések során. A szakemberek szerint talán a hely „általános szakrális jellege miatt".

A tanulmány megerősítette, hogy azokon a területeken, ahol az építőanyagok könnyen rendelkezésre állnak, több sír található, illetve hogy a környezeti tényezők, például a táj domborzata, szintén befolyásolhatták a sírok elhelyezkedését.

A kutatók úgy vélik, hogy a helyi síremlékek valószínűleg a beja nép törzsi, illetve családi temetői. További kutatásokra van azonban még szükség a „szülő" sírok pontos helyének meghatározásához. Ezek arra is rávilágíthatnak, hogy kiket temettek el itt, és mi tette olyan különlegesé őket.