A glasgowi klímacsúcsra készülve az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres erősen kritizálta a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetet (International Maritime Organization:IMO), hogy nem tesz eleget a hajózási ágazat szénkibocsátásának csökkentéséért. A nemzetközi tengerhajózás károsanyag-kibocsátása akkora, ami megfelel egész Németország emissziójának.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet jelenlegi céljai szerint 2030 előtt nem kell károsanyag-kibocsátás csökkentést elérni az ágazatban, és ez ahhoz vezet, hogy a hajózási ágazat károsanyag-kibocsátása több mint duplája lesz annak, mint ami kompatibilis az 1,5 Celius-fok globális hőmérséklet emelkedési limittel.
A Climate Policy magazinban megjelent új kutatás arra a konklúzióra jutott, hogy szignifikánsan erősebb rövid, és hosszú távú célokat kell megállapítani az ágazat szánára, hogy a hajózás emissziója összeférhető legyen a párizsi klíma egyezmény céljaival: ehhez 34 %-kal kell csökkenteni a károsanyag- kibocsátást 2030-ra, és nullára mérsékelni 2050-re. Az ágazat jelenlegi célja 50 % szén-dioxid csökkentés 2050-re. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet csak 2023-tól akarja erősíteni a célokat.
Alicee Larkin, a Manchester Egyetem professzora azt mondja, minél inkább halogatják a változást, annál nehezebb lesz megoldani a szénmentesítést. Ha 2023 utánra halasszák, az azt jelenti, hogy a jövőbeli átmenet a nemzetközi hajózás számára túl gyors lesz ahhoz, hogy teljesíteni tudják azt.
A manchesteri kutatók arra szólítják fel a nemzeteket, hogy gyakoroljanak nyomást az IMO-ra, hogy tegyenek világos nyilatkozatokat a klímacsúcson. És nem csak célokat kell kitűzniük, hanem a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek aktuális intézkedéseket is tennie kell .
(Forrás: The University of Manchester)