A régészek a freskót a Meidum nevű ásási helyén fedezték fel, ahol már korábban megfigyelték a helyi vízimadarak ábrázolásait. Most azonban szükségük volt egy evolúciós biológusra, hogy azonosítani tudják azokat. Tavaly ezért
Anthony Romilio, az ausztrál Queenslandi Egyetem festészettörténésze vette szemügyre közelebbről a Meidum Libák néven ismert, 4600 éves alkotáson megörökített hat madarat, aki szerint ez „az egyiptomi állatábrázolás egyik nagy remekműve".
A részletekbe menő vizsgálat, illetve a fajok beazonosításához felhasznált, legrégebbi feljegyzések ellenére azonban nem tudták megállapítani, hogy milyen madarakat láthatunk a freskón. Most úgy tűnik, hogy megfejtették ennek az okát: a faj ugyanis egyetlen madártani könyvben sem található meg.
Nyilván senki sem vette észre mindeddig, hogy az alkotás egy ismeretlen fajt ábrázol
– mondta Romilio a ScienceAlert online tudományos portálnak. – A művészi szabadság megengedi a különbségeket, de az ezen a helyen található műalkotások rendkívül reálisan ábrázolnak más madarakat és emlősöket.
A Journal of Archaeological Science: Reports tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint utóbbiak között szerepelnek kutyák, szarvasmarhák, leopárdok és egy addax néven ismert fehér antilop, amelyeket lenyűgöző részletességgel őriztek meg a freskók I. Nofermaat ókori egyiptomi herceg és felesége, Itet sírjában.
Nofermaat egyike Sznofru fáraó számos családtagjának, akiket Meidúmban temettek el, a Sznofru-piramistól északra fekvő 16-os masztabasírba. A sír vályogtéglából épült, belső falait mészkővel rakták ki és a mindennapi életből vett jelenetekkel díszítették: ezek különleges technikájáról ismert, hogy a szobrászok mélyen a kőbe vésett képeket faragtak, amelyeket aztán színes pasztával töltöttek ki. Míg a műalkotások egy részét a felfedezése óta eltelt évtizedek alatt kifosztották, de
a libákat ábrázoló freskót Luigi Vassalli olasz egyiptológus áthelyezte a kairói Egyiptomi Régiségek Múzeumba, ahol a madarak azóta is heves viták tárgyát képezik.
A legtöbben egyetértenek abban, hogy a három balra néző madár közül a kettő nagyobb, a nagy lilik (Anser albifrons) fajhoz tartozik, amely egy közepes méretű liba és amely még mindig széles körben megtalálható az északi féltekén.
A festmény első és utolsó madarának kiléte azonban kissé kétséges,
és a zoológusok nem tudják eldönteni, hogy ez egy nyári lúd (Anser anser) vagy egy vetési lúd (Anser fabalis). Emellett ott van a két, jobbra néző, kissé kisebb szürke-vörös madár, amely hasonlóságot mutat a vörösnyakú lúddal (Branta ruficollis).
Romilio azonban egy objektív keret segítségével hasonlította össze az állatok tizenhárom, látható tulajdonságát a „Tobias-kritériumnak" nevezett skála szerint.
Zoológiai szempontból az egyiptomi műalkotás az egyetlen dokumentációja ennek a jellegzetes mintázatú libának, amely ma már valószínűleg világszerte kihalt
– mutatott rá Romilio.
Hozzátette: az, hogy végül mi történt ezzel a bizonyos libával, egy újabb rejtélyt jelent, amit a tudománynak kell megoldania a jövőben.