Ma már bebizonyosodott, hogy a legtöbb ember számára előnyös, ha természetes környezetben, a szabadban végez bármilyen tevékenységet. A fák, a vadon élő állatok és a parkok csökkenthetik a stresszt, segíti a koncentrációt, növeli a motivációt, valamint javítja a fizikai és mentális egészséget, elősegítve a testmozgást.
A szakemberek szerint minél több időt töltünk a szabadban, annál jobb.
Egy 2014-es tanulmány például azt találta, hogy egy hét szabadban töltött kemping visszaállíthatja a test óráját, a természetes alvási szokásokkal együtt. Egy másik tanulmány pedig az állapította meg, hogy akár egyetlen hétvége is elég ehhez, szóval érdemes elkezdeni a sátor és a kempingszék bepakolását.
A szabadban eltöltött idő pszichológiai előnyei, mint például a fokozott figyelem és a mentális felfrissülés, különösen vonzóak az oktatás és a tanulás szempontjából; ám nem kell az iskolákat az erdőbe költöztetni, hogy kihasználjuk ezeket.
A Swansea Egyetem kutatói három dél-walesi általános iskola tanulási eredményeit elemezték, ahol az órákat legalább heti egy órában természetes környezetben tartották.
Azt találtuk, hogy a tanulók szabadságot éreztek az osztályterem szűk falain kívül
– mondta Emily Marchant, a Swansea Egyetem Orvostudományi Kutatója és a tanulmány vezető szerzője a ZME Science online tudományos portálnak. – Úgy érezték, jobban ki tudják fejezni magukat, és élvezték, hogy többet mozoghatnak.
Hozzátette: azt is elmondták, hogy jobban elkötelezettek és pozitívabbak a tanulás során, míg sokan azt is elárulták, hogy
a közérzetük és a memóriájuk is jobb.
Bár a pedagógusok kezdetben szkeptikusak voltak a kísérleti programmal kapcsolatban, végül mégis úgy találták, hogy a szabadtéri tanulás javítja munkájukkal való elégedettségüket és személyes jólétüket.
Összességében eredményeink rávilágítanak a szabadtéri tanulásban rejlő lehetőségekre, mint tantervi eszközre az iskolai elkötelezettség, valamint a gyermekek egészségének, jólétének és oktatási eredményeinek javításában
– emelte ki Marchant.
Egy másik, a Frontiers in Psychology folyóiratban publikált, 2018-as tanulmány hasonló következtetésekre jutott, és azt találta, hogy a szabadtéri tanulás „természetes hatása" a 9-10 éves gyerekeket „figyelmesebbé és az iskolai munkájuk iránti elkötelezettebbé" tette. A kutatás azt is megállapította, hogy a tanárok csaknem kétszer annyi ideig tudtak megszakítás nélkül tanítani, mint egy későbbi, tantermi órán.