A Tudatos Vásárlók applikációja mostantól élelmiszereket is tartalmaz! Májustól több mint 600 táblás csokoládé és csokoládés édesség került be az applikációba, jelölve azok pálmaolaj tartalmát, illletve vegán, bio és Fairtrade minősítését. A fogyasztóknak így lényegesen könnyebb dolguk lesz ezután, hiszen a boltok polcain található csokik vonalkódját beszkennelve az applikációval rögtön megtudhatják, hogy etikus csokoládéval van-e dolguk. Az applikációnak már közel 14 ezer felhasználója van, ezzel az egyik legtöbbet használt zöld mobilapp közé tartozik Magyarországon.
A fenntartható életmódot támogató applikáció eddig abban segítette a fogyasztókat, hogy felismerjék a termékek egészségre és környezetre gyakorolt hatásait, és hogy könnyen felmérjék, melyik termék milyen vegyszereket tartalmaz.
Májustól azonban csaknem 500 élelmiszeripari termék kapott pálmaolajmentes, Fairtrade, vegán és bio minősítést.
Az alkalmazást a Tudatos Vásárlók Egyesülete hozta létre. Ez az első hazai mobilalkalmazás, amellyel célzottan rátalálhatunk a méltányos kereskedelmi (Fairtrade) és pálmaolajmentes termékekre. Ezt a funkciót számos felhasználó kérte és várta, a szolgáltató az igényt felismerve készítette el a termékfrissítést a május 14-i Fair Trade világnapra időzítve. Így már a mobilunk segítségével könnyedén beszerezhetjük nem pusztán a környezetkímélő, de a méltányos kereskedelemből származó termékeket is. A pálmaolajat előszeretettel alkalmazza az élelmiszer- és szépségipar annak olcsósága miatt, gyakorlatilag mindenben megtalálható, aminek előállításához növényi zsír vagy olaj szükséges. A megnövekedett pálmaolajszükséglet miatt egyre nagyobb földterületeket sajátítanak ki az ipari termelés miatt, ezzel veszélyeztetve az adott régió biodiverzitását.
A Fairtrade termékek kereskedelme 2018-ban világviszonylatban csaknem elérte a 9,8 milliárd eurós értéket, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Mindazonáltal soha nem látott növekedést produkált a méltányos kereskedelmi termékek forgalma Magyarországon. 2020-ban a hazai Fairtrade piac összértéke meghaladta a 6,9 milliárd forintot, ez a 2014-ben mért forgalom százszorosa (!). A növekedés részben annak köszönhető, hogy egyre több kereskedő törekszik Fairtrade termékkör kialakítására, igazodva a fogyasztói igényekhez. Másrészt igen népszerűek lettek a könnyen hozzáférhető, drogériákban és hipermarketekben beszerezhető, sajátmárkás Fair Trade termékek.
A méltányos kereskedelem alapelve, hogy a résztvevők a bevett világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg, amely valóban fedezi a termelők befektetett munkáját. A vásárlók Fairtrade minősített termékek preferálásával hozzájárulnak az etikus termeléshez, ezzel csökkentve a mezőgazdasági munkások kizsákmányolását és a gyermekmunkát.
Az applikáció letölthető itt:
(Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete: https://tudatosvasarlo.hu)