Izgalmas felfedezés: megtalálhatták az első csillagok bölcsőjét

James Webb
Erről a képről van szó
A James Webb űrtávcső korábban közzétett legelső képén az univerzum legöregebb csillagai közül látható néhány, állítják a tudósok.

Most a tudósok egy 9 milliárd fényévre lévő galaxist vettek közelebbről szemügyre, amelyet "Sparkler Galaxy"-nak neveztek el.

A körülötte lévő öt pislákoló sárga pontról megállapították, hogy olyan több millió csillagból álló csoportok, azaz gömbhalmazok, amelyek már a galaxis kezdete óta jelen vannak.

A kanadai Torontói Egyetem tudósai a The Astrophysical Journal of Letters című folyóiratban publikáltak egy tanulmányt, amely szerint ezek a Sparkler-galaxisban észlelt gömbhalmazok a világegyetem legrégebbi halmazai közé tartoznak.

Erről a képről van szó Forrás: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team/Space Telescope Science Institute Office Of Public Outreach

"Ezek az újonnan azonosított halmazok közel ahhoz az időponthoz keletkeztek, amikor először egyáltalán lehetséges volt csillagok kialakulása" - mondta a tanulmány társszerzője, Lamiya Mowla egy közleményben.

A gömbhalmazok olyan messze vannak, hogy a róluk készült megfigyelések a kilencmilliárd évvel ezelőtti állapotot tükrözik, ami tovább nehezíti a csillagok datálását.

"Gondoljunk erre úgy, mintha egy ember korát a külseje alapján találnánk ki - könnyű különbséget tenni egy 5 és 10 éves között, de nehéz különbséget tenni egy 50 és 55 éves között" - mondta Mowla.

A Space.com elmagyarázza, hogy a Sparkler-galaxist a képen egy "gravitációs lencsézés" néven ismert űrjelenség nagyíthatja fel, amelyet az űrben lévő nagy objektumok okoznak, amelyek megváltoztatják a fény útját.

A James Webb űrteleszkóp művészi ábrája Forrás: NASA/JLP-Caltech

A világegyetem datálása számos kihívással jár, de a James Webb űrteleszkóp fedélzetén lévő műszerek lehetővé teszik a csillagászok számára, hogy olyan objektumokat lássanak, amelyeket eddig még soha nem rögzítettek űrmegfigyelő intézetek.

"A JWST-t azért építették, hogy megtalálja az első csillagokat és az első galaxisokat, és hogy segítsen megérteni a világegyetem komplexitásának eredetét, például a kémiai elemeket és az élet építőköveit" - mondta Mowla.