Eredetileg azonban más volt az utak elsődleges célja: az ókori rómaiak főként a katonai csapatok (légiók) közlekedésének megkönnyítésére építették ezeket az utakat. Idővel ezek az utak kezdték el összekötni a településeket és a jelentősebb városokat.
Tekintettel arra, hogy azóta sok minden történt, sokat kellett volna a modern körülményekhez igazítani
– mondta Ola Olsson, a svéd Göteborgi Egyetem közgazdásza a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Feltűnő azonban, hogy ezeknek a római utaknak az a fő eredménye, hogy hozzájárultak a városok és a rajtuk lévő gazdasági tevékenység koncentrációjához, noha már megszűntek és új utak borítják őket.
A Római Birodalom a terjeszkedésének csúcspontján, az időszámításunk szerinti 2. század elején mintegy 80 ezer kilométernyi utat épített ki;
az első útvonal építése időszámításunk előtt 312-ben kezdődött meg.
A Journal of Comparative Economics tudományos szaklapban megjelent tanulmányban a kutatók a Római Birodalom útjait ábrázoló térképeket most a mai műholdképek fölé helyezték, az éjszakai fényintenzitást a gazdasági tevékenység hozzávetőleges mutatójaként használva. A térképet a közelebbi elemzés érdekében kisebb rácsokra osztották, amelyek egyetlen hosszúsági fokot mértek egyetlen szélességi fokkal.
A csapat végül a római közúti útvonalak és a modern gazdasági tevékenység „figyelemreméltó kitartásáról" számolt be, annak ellenére, hogy az eredeti infrastruktúra nagy része mára teljesen megszűnt.
Hogy az utak ösztönözték-e a gazdasági tevékenységet, vagy a már virágzó utak mentén épültek, az továbbra is kérdés, ám a jelek szerint az előbbi hipotézis helytálló, miszerint az utak a kereskedelem és a vagyon növekedését jelentették.
A szakemberek úgy vélik, hogy a jelenlegi tanulmányt az teszi különösen érdekessé, hogy bár maguk az utak eltűntek, ám a városi minta ennek ellenére megmaradt."
A most kapott eredmények ráadásul a jövő infrastrukturális tervezésére is vonatkoztathatók. A közúti és vasúti útvonalak elhelyezésére vonatkozó döntések jelentős mértékben javíthatják a gazdasági légkört egy adott területen – és ahogy ez a legújabb tanulmány is mutatja, ez a javulás hosszú-hosszú ideig tarthat.