A halottak napja eredetének jobb megértéséhez a mindenszentek napjának történetével kell kezdenünk. A középkorban a legtöbb keresztény közösség minden évben ünnepet tartott az egyház szentjei, köztük az elhunyt és a hit szerint a mennybe került mártírok tiszteletére. Idővel ezt a mindenszentek napjként kezdték említeni, és a katolikus egyház kötelező, megszentelt nappá tette: 741-ben jelent meg először az üdvözült lelkekre való megemlékezés napjaként. A szentekről való megemlékezés napját
III. Gergely pápa tette meg a „Szent Szűznek, minden apostolnak, vértanúnak, hitvallónak és a földkerekségen elhunyt minden tökéletes, igaz embernek" az emlékünnepévé.
Az egyháztörténeti hagyomány szerint a halottak napja Szent Odiló apát kezdeményezésére vált hivatalosan is emléknappá. A clunyi bencés szerzetes kezdeményezése nyomán 998-ban lett ünnep a halottak napja, amikor az elhunyt családtagok lelkéért imádkoznak: azokért a „hétköznapi férfiakért és nőkért, akik jó életet éltek, és a purgatóriumban (tisztítótűzben, a szerk.) vártak arra, hogy méltók legyenek megdicsőülve a mennybe jutni."
A mindenszentek ünnepe (lFestum Omnium Sanctorum) ekkléziológiai tartalmát tekintve a „megdicsőült egyház" (ecclesia triumphans) ünnepnapjának számít.
Fontos azonban, hogy ez az ünnep nem tévesztendő össze a halottak, vagyis a „szenvedő egyház" napjával. A római katolikus egyház november másodikán az elhunyt, de az üdvösséget még el nem nyert lelkekért tart fohászt.
Érdekes módon, a halállal és a halottakkal kapcsolatos hitvilág a régi aztékoknál is hasonló volt.
Az azték hiedelmek szerint az ember halála után a léleknek kilenc fázison kell áthaladnia, mielőtt eljuthatna a „Mictlan"-ba, vagyis az azték mitológia alvilágába.
Az út az első szinttől a kilencedikig nehéz és négy évig is eltarthat. Az aztékok emellett abban is hittek, hogy az ember sorsa már a születéskor kialakul, és minden személy lelke a halál típusától függően alakul és változik, nem pedig attól, hogy milyen életet élt. E felfogásnak megfelelően úgy vélték, hogy ha valaki meghal, akkor a halála és annak körülményei határozzák meg azt, hogy az alvilág melyik régiójába távozik a lelke.
A lélek ezután innen kezdi meg a „vándorlást" és vár az átalakulásra, vagy a „következő sorsára".
Az 1521-es spanyol hódítás, az Azték Birodalom leigázása a katolikus hitvilág és a bennszülött hiedelmek egybeolvadását eredményezte. Az ünnep teológiai alapja ettől kezdve az emberi gyarlóság elismerése lett, mely szerint csak kevesen érhetik el a tökéletességet az életben, ezért legtöbben „a bűnösség nyomaitól sebhelyesen" mennek a sírba, így bizonyos tisztulási időszak szükséges ahhoz, hogy a lélek szemtől szembe állhasson Istennel.
Ma a legkülönbözőbb vallású és kulturális hátterű emberek is megünneplik világszerte a halottak napját. A hagyományok egy része mindenhol közös, nyelvtől vagy országtól függetlenül. Akadnak azonban teljesen egyedi szokások is.
Vegyünk ezekre néhány példát:
Noha két ünnepkör, de a mindenszentek és a halottak napja szorosan összefügg egymással, hiszen a keresztény hit reménye abból az ígéretből ered, hogy a halálunk után új, megszentelt élet kezdődik számunkra a mennyben. A hit szerint a temetőben található sírok a mai és az eljövendő világ egyesülésének szimbólumai.
„Mindennek megszabott ideje van, megvan az ideje minden dolognak az ég alatt. Megvan az ideje a születésnek, és megvan az ideje a meghalásnak. Megvan az ideje az ültetésnek, és megvan az ideje az ültetvény kitépésének. Megvan az ideje az ölésnek, és megvan az ideje a gyógyításnak. Megvan az ideje a rombolásnak, és megvan az ideje az építésnek. Megvan az ideje a sírásnak, és megvan az ideje a nevetésnek. Megvan az ideje a gyásznak, és megvan az ideje a táncnak." – írja a Prédikátor Könyve a 3. fejezetben.
Nem véletlen tehát , hogy ezekben a napokban keressük fel a szívünkhöz közel állók sírjait a temetőkben, amelyek családunk és őseink emlékeit őrzik. Sokak számára ezzel sikerül megnyugvást találni a fájdalmas veszteségekben, de a halottak napja rohanó világunkban arra is emlékeztethet bennünket, hogy saját életünk is korlátozott és véges.