Egy interdiszciplináris kutatócsoport az Ohio székhelyű Akron Egyetemen a belemerültek a jegesmedve anatómiájába. Évek óta folyamatban van egy jégre fókuszáló projektjük; az anyagok súrlódását nézték, azért érdekelte őket ez a téma, mert nemzeti partnereiknek szüksége van a kerékgumik fejlesztésére, hogy erősen tapadjanak az útra a jeges úton és havas körülmények közt.
A csapat a mancspárnákon található szemölcsöket, kis göröngyös szerkezeteket vizsgálta, azt, hogy azok milyen hatással vannak arra, hogy a jegesmedvék gyorsan és erőlködés nélkül képesek a jeges és havas területen mozogni.
Mancspárna mintákat gyűjtöttek jegesmedvéktől és a jegesmedvével közeli rokonságban álló két amerikai fajtól, a barnamedvétől és az amerikai feketemedvétől, és egy távoli rokontól, egy ázsiai fajtól, a maláj medvétől.
Dr. Nathaniel Orndorf anyagtudós kapcsolatba lépett tudósokkal és környezetvédőkkel országszerte, felvette a kapcsolatot múzeumokkal, állatkitömőkkel és másokkal, hogy jegesmedve mancspárnák aktuális mintáit és másolatait gyűjtsék és megtekintsék.
Aztán a csapat pásztázó elektronmikroszkóppal 3D-s nyomtatott képeket készített a mintákról és tesztelte azokat hóban a laborban.
Azt találták, hogy a jegesmedve párnáin lévő szemölcsök jobb vontatást adnak a havon, még ha nekik kisebb párnáik is vannak, mint más medvéknek.
A csapat most más faktorokat akar vizsgálni, aminek hatása lehet, mint például a mintázat és profil.
Dhinjovala azt mondta, hogy a téli gumiabroncsoknak némiképp mélyebb futófelületeik vannak, de ez a kutatás nagyobb hatású modelleket mutathat.
(Forrás: Science Focus)