A Vasa svéd hadihajót II. Gusztáv Adolf svéd király megrendelésére építették. A 69 méter hosszú hajó kora egyik legjobban felszerelt hadihajójának számított, 64 ágyú volt a fedélzetén. 1628-ban indult első útjára a stockholmi kikötőből, ám egy heves szélroham megbillentette, és az ágyúnyílásokon beömlő víz elsüllyesztette.
Meglepően jó állapotban fennmaradt roncsát több mint 300 év után, 1961-ben emelték ki. Azóta a Vasa Múzeumban, Stockholm egyik nevezetes látványosságaként tekinthető meg a különleges faragásokkal díszített hajó.
Az elsüllyedt hajón mintegy 30 ember, a kutatások szerint valószínűleg a legénység tagjai lelték halálukat. Erről írásosos források is tanúskodnak. A vizsgálatok arra utaltak, hogy egy nő is lehetett az áldozatok között - mondta el Fred Hocker, a Vasa Múzeum kutatási vezetője.
Anna Maria Forsberg, a Vasa Múzeum történésze hozzáfűzte: nők nem voltak a svéd haditengerészet tagjai között a 17. században, de vendégként a fedélzeten tartózkodhattak. A tengerészek ugyanis magukkal vihették feleségüket, ha hajójuk nem csatába vagy hosszú útra indult.
Forsberg szerint a nő az egyik tengerész felesége lehetett, aki elkísérte férjét a Vasa első útjára.
A Vasa Múzeum 2004 óta működik együtt az Uppsalai Egyetem Immunológiai, Genetikai és Patológiai Tanszékével, amely megvizsgálta a hajón talált összes csontvázat.
Az egyetem kutatói a több mint 300 évig a tenger mélyén nyugvó maradványokból kinyert DNS-mintákat megvizsgálva már gyanították, hogy volt egy nő a fedélzeten, de az eredményben nem voltak elég biztosak. Segítségért az amerikai hadsereg szakértőihez fordultak, és a Delaware állambeli Dover légitámaszpont DNS-azonosításra szakosodott halottkémi laboratóriuma segítségével sikerült igazolni, hogy nő is volt az áldozatok között.
A hadihajó, amelyen mintegy 150 ember tartózkodott a kikötőből kifutva egy közeli haditengerészeti bázisra indult volna, hogy további 300 katonát vegyen a fedélzetére. A kutatók szerint azért borult fel és süllyedt el, mert nem voltak megfelelően kiegyensúlyozva az ágyúi.
(MTI/AP)