A Nature and Science of Sleep tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint a járműbalesetek mintegy 20 százalékát a fáradtság okozza. Ahogy arra a szakemberek rámutattak, az elmúlt 20 évben jelentősen csökkent az alkohol okozta balesetek száma, ám ugyanebben az időszakban alig történt előrelépés a fáradtság okozta balesetek számának csökkentésében. A kutatók ezúttal arra voltak kíváncsiak, hogy lehet-e ezen változtatni?
Végeztünk egy tanulmányt, hogy kiderítsük, milyen stratégiát követve csökkenthetnénk a fáradtsággal összefüggő balesetek számát az utakon
– mondta Madeline Sprajcer, az ausztrál CQUniversity Australia pszichológia oktatója a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Van-e olyan pont, amelynél egy járművezetőt fáradtság miatt „alkalmatlannak" tekinthetünk a vezetésre?
Ehhez a laboratóriumi és terepvizsgálatokból származó tudományos bizonyítékokat értékelték ki, amelyek azt vizsgálták, hogy mennyi alvásra van szükségünk ahhoz, hogy a biztonságosan vezethessünk.
Összesen 61 egyedi tanulmány eredményeinek összegzése után a tudósok megállapították, hogy ha a megelőző 24 órában négy-öt óránál kevesebbet aludtunk, az körülbelül a kétszeresére növeli egy közúti baleset kockázatát.
A kutatás szerint ugyanez a baleseti kockázat akkor is fennáll, amikor a járművezetők véralkohol-koncentrációja 0,05 százalék.
Ám nem csak ez, hanem a járművezető balesetveszélye is jelentősen megnő minden egyes órával, amelyet az előző éjszaka „elvesztett alvással" töltött. Más tanulmányok szerint, ha egy járművezető az előző éjszaka nem aludt semmit vagy csak maximum négy órát, akkor akár 15-ször nagyobb eséllyel is balesetet szenvedhet.
A tanulmány szerint a tudományos bizonyítékok alapján ésszerű lenne előírni a járművezetőknek, hogy öt óránál többet aludjanak, mielőtt a volán mögé ülnek.
Ha igazodni akarunk az ittasság szempontjából bizonyos országokban elfogadhatónak tartott kockázat mértékéhez, akkor megfontolhatnánk, hogy legalább négy-öt óra alvást írjunk elő a sofőröknek a vezetés előtt
– mutatott rá Drew Dawson, a CQUniversity Australia igazgatója. – Azonban nemcsak a tudományos bizonyítékokat kell figyelembe vennünk, mert az alkoholfogyasztást többnyire az egyének maguk választják, ám sokan nem dönthetnek úgy, hogy többet alszanak, például a friss szülők, a váltott műszakban dolgozók vagy az alvászavarban szenvedők.
Hozzátette: jelenleg nincs mód a fáradtság kiértékelésére, tehát egyelőre nem létezik olyan szonda vagy vérvizsgálat, amely fel tudná mérné, mennyit aludtunk vagy mennyire vagyunk kimerültek vezetés előtt.
A szakemberek úgy vélik, hogy a fáradtsághoz köthető szabályozásnak emiatt valószínűleg baleset esetén kellene megtörténnie.
Szerintük ilyenkor a következő kérdéseket kell majd feltenni: a járművezető fáradtság miatt volt-e befolyásolt, és ezért felelősségre vonható-e jogilag?
A fáradt állapotban vezetés szabályozása azonban nem új ötlet: New Jerseyben az úgynevezett „Maggie's Law" jogszabály szerint a járművezetők jogilag „csökkent képességűnek" minősülnek, ha az előző 24 órában semmit sem aludtak.