A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

A gombák 700 millió éves múltját tárták fel az SZBK kutatói

nagy őzlábgomba, Macrolepiota procera, gomba
Nagy őzlábgomba (Macrolepiota procera).
A gombák korai evolúciójának fontos részleteit rekonstruálták az ELKH Szegedi Biológiai Kutatóközpont (SZBK) munkatársai, Merényi Zsolt, Nagy László és kollégáik. A Nature Ecology and Evolution folyóiratban június 22-én megjelent tanulmány 123 teljes gombagenom összehasonlításával tárta fel a gombák megjelenésének genetikai mérföldköveit.

Mai élőlények genomjaiban található gének alapján következtetni lehet több száz millió évvel ezelőtti, már kihalt ősök genomjának géntartalmára, ezáltal rekonstruálható, hogy milyen változásokon estek át a gombák ősei e diverz élőlénycsoport evolúciójának hajnalán. Ezt a molekuláris paleontológiának is nevezett megközelítést használva a kutatók azt találták, hogy a várakozásokkal ellentétben

a korai gombaősök genomjában sok, kifejezetten az egysejtű eukariótákra jellemző géncsalád volt jelen, amelyek egy része még bizonyos ma élő leszármazottakban is megtalálható.

Ez az eredmény megkérdőjelezi a gombák országának rendszertani definícióját.

Nagy őzlábgomba (Macrolepiota procera). Forrás: https://nat2012.nkp.hu/tankonyv/biologia_10/lecke_03_002

A világszerte több száz kutatót megmozgató 1000 gombagenom projektben megvalósult vizsgálat célja minden ma ismert gombacsaládból két faj teljes genomjának szekvenálása.

A jelen munka a projekt keretében máig szekvenált több mint 1500 genomnak csak a korai eseményekre fókuszáló részét használta, a teljes adatsorokat bemutató kéziratok jelenleg még a részt vevő kutatócsoportok műhelyeiben várják a publikációt.

A most megjelent tanulmány számos, a gombák evolúciójával kapcsolatos nagy kérdést tisztáz, utat nyitva több száz millió éves evolúciós események megértéséhez.

(Forrás: Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Titkársága: http://www.elkh.org/)