Egy új kutatásból kiderült: a sportműsorok nézése növelheti az édességfogyasztást. Ám ennél is többről van szó: a nézett sportágak nehézsége döntő szerepet játszik ezekben a hatásokban. A szakemberek először 112 diákot hívtak meg a Grenoble Ecole de Management kísérleti laboratóriumába, hogy nézzenek meg egy videót és teszteljenek néhány cukorkát. A diákok fele egy olyan videót tekintett meg, amelyen férfiak és nők sportolnak, míg a másik fele egy olyan felvételt, amelyen semmilyen fizikai aktivitás nem volt.
Ezután minden diáknak adtunk egy hetven grammos cukorkát, és arra kértük őket, hogy három percig ítéljék meg a minőségét. Azok a diákok, akik a sportos videót látták, több cukorkát ettek, mint azok, akik a fizikai aktivitás nélküli videót látták
– magyarázta Birau Mia, az EM Lyon Business School marketing docense a ScienceAlert online tudományos portálnak.
Az első tesztekből tehát kiderült, hogy a sportos videók megtekintése fokozhatja az édességfogyasztást, de itt a csavar: a férfi diákok sokkal több édességgel kényeztették magukat, mint a nők, így talán előbbiek fogyasztása váltotta ki az eredményeket. Ráadásul a szakemberek még mindig nem voltak biztosak abban, hogy a nézett sportág típusa befolyásolja-e az édességfogyasztást.
Hogy többet tudjanak meg, megkérték a hölgyeket, hogy nézzenek meg olyan videókat, amelyek könnyű (könnyű futás) vagy nehezen teljesíthető sportokat (atlétikai távolugrás, torna, baseball, rögbi vagy sziklamászás) mutatnak.
Ezt követően felkérték a diákokat, hogy teszteljék ugyanazokat a cukorkákat, mint korábban. Végül azok a diákok, akik a könnyű sportvideót nézték (amely egy nőt és egy férfit ábrázolt, amint különböző tájakon futnak), sokkal több édességet ettek (30,1 gramm), mint azok, akik a nehéz sporttal kapcsolatos videót nézték (18 gramm). Ebből a kutatók arra következtettek, hogy a bemutatott sportágak könnyű vagy nehéz volta jelentősen befolyásolja az édességfogyasztást; a könnyen végezhető sportágak megtekintése lényegesen nagyobb édességfogyasztáshoz vezet, mint a nehéz sportok nézése.
Az eredmények magyarázatához megnézték a célmotivációval kapcsolatos kutatásokat. Arra jutottak, hogy amikor az emberek úgy érzik, hogy nem érnek el egy célt, akkor keményebben hajtanak, de amint előrelépést látnak, akkor hajlamosak lazítani. Egy edzés után például azok, akiknek az a céljuk, hogy fittek maradjanak, úgy érezhetik, hogy jól haladnak, de utána mérséklik erőfeszítéseiket. Ez a kapcsolódó célok, például az egészséges táplálkozás motivációjának csökkenéséhez vezethet.
A kutatások azt mutatják, hogy a kisebb célok (például a testmozgás) elérése azt az érzést keltheti az emberekben, hogy megérdemeltek egy kis szünetet, ami viszont azt eredményezheti, hogy többet esznek. Tehát egy edzés befejezése után nagyobb valószínűséggel jutalmazhatjuk magunka extra ételekkel, mintha nem fejeztük volna be a tréninget
– mondta Carolina OC Werle, a Grenoble École de Management (GEM) marketing professzora.
A kutatások azt sugallják, hogy pusztán a sport nézése a fitneszcélok helyettesítő teljesítésének érzéséhez vezethet. Amikor az emberek elképzelik magukat, amint a nézett tevékenységet végzik, úgy érzik, mintha már edzettek volna, ami a táplálkozásban való engedékenyebb döntésekhez vezethet. Ráadásul
ha a bemutatott sportot inkább könnyűnek, mint nehéznek érzékelik, úgy könnyebben el tudják képzelni, hogy ők maguk is végzik, ami a fitneszcélok felé való haladás érzésének fokozódásához vezet.
Ez a vélt eredmény azt az érzést keltheti bennünk, hogy kiérdemeltük a kényeztetés jogát, ami befolyásolhatja a jutalom keresését, ami gyakran fokozott ételfogyasztást eredményez.