A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Manipulálták az ősi géneket, hogy túléljék a hónapokig tartó szárazságot

türkiz killi
A türkiz killi (Nothobranchius furzeri) az egyenlítői Afrika időszakosan feltöltődő tavaiban honos, a fogaspontyalakúak rendjébe tartozó halfaj
Az türkiz killi (Nothobranchius furzeri) az egyenlítői Afrika időszakosan feltöltődő tavaiban honos, ahol egy félsivatagi régióban él. Ez a kis hal kifejlesztett egy praktikus biológiai módszert, hogy túlélje a hónapokig tartó szárazságot, amely minden évben felperzseli a sáros tavakat.

Csak így tudják túlélni a szárazságot

Ezeknek a hüvelykujjnyi hosszúságú halaknak a fejlődő embriói a száraz időszakban egyszerűen abbahagyják a növekedést – nem sokkal azután, hogy agyuk és szívük elkezdett kialakulni. Hónapokig felfüggesztett animációban, úgynevezett diapauzában várják ki a hosszan tartó szárazságot. A tudósok most rájöttek, hogy

a türkiz killi (Nothobranchius furzeri) hogyan képes erre a szárazságtűrő trükkre: a genomjában eltemetett ősi gének felhasználásával, amelyek több mint 473 millió évvel ezelőtt keletkeztek.

Amerikai és németországi kutatók meglepő megállapításaikat a Cell című tudományos folyóiratban publikáltak, amely szerint a N. furzeri csak 18 millió évvel ezelőtt fejlesztette ki a diapauzába való átmenet képességét, amikor azokba a tavakba költözött, amelyek csak időszakosan léteznek.

Egy türkiz killi, amelynek embriói átlagosan nyolc hónapig képesek túlélni az extrém száraz körülményeket
Egy türkiz killi, amelynek embriói átlagosan nyolc hónapig képesek túlélni az extrém körülményeket őshonos élőhelyükön a szárazságban, és akár két évig is a laboratóriumi kísérletekben
Fotó: Rogelio Barajas/Xiaoai Zhao

A csapat által a diapauzában kifejeződő géneket elemezte és arra jutott, hogy ennek a viszonylag újkeletű képességnek a megszerzéséhez a halaknak nagyon ősi „hardvereket” kellett használniuk.

Bár a halaknak ez a képessége viszonylag a közelmúltban alakult ki, magára a diapauzára specializálódott gének nagyon régiek. Azt találtuk, hogy az állatok speciális génjeinek többsége nagyon ősi eredetű, ami azt jelenti, hogy az összes gerinces közös ősében megkettőződött

– magyarázta Anne Brunet, a Stanford Egyetem molekuláris biológusa a ScienceAlert online tudományos portálnak.

Ezek az úgynevezett paralógok olyan génpárok, amelyek akkor jönnek létre, amikor egy gént másoltak be a genomba, akár ugyanazon, akár egy külön kromoszómán. A véletlenszerű mutációk mellett ez a genetikai duplikáció az egyik fő módja annak, hogy új gének keletkezzenek vagy új funkciót kapjanak.

Megvédi a genomjukat a károsodástól

Brunet kutatócsoportja azt találta, hogy a türkiz killinél minden paralóg-pár egyik génje erősen kifejeződik a diapauzában, míg a másik gén aktív fejlődés során valahogy bekapcsol.

Az egész program olyan, mint a nappal és az éjszaka váltakozása. A türkiz killit más gyilkoshalfajokkal diapauzával és anélkül összehasonlítva megállapítottuk, hogy a N. furzeri „felszabadította” a genomjának egyes részeit, hogy hozzáférhessen több ezer ősi paralóghoz az alkalmazkodás végett

– magyarázta Brunet.

A N. furzeri genomjában található speciális paralóg gének valószínűleg a zord környezeti feltételekhez való alkalmazkodás módjait keresve váltak „hozzáférhetőbbé” a sejtek azon gépezete számára, amely ezeket a géneket működő fehérjékké alakítja.

türkiz killi
Fotó: Pinterest

Hozzátette: ez a genomikai átalakítás a lipidanyagcserében bekövetkezett változást eredményezett, amelynek következtében az afrikai türkizkék gyilkoshal embriói most több nagyon hosszú láncú zsírsavat termelnek diapauzában, ami a tudósok szerint megvédheti genomjukat a károsodástól.

Bár a türkiz killi embriók nem igazán vetekednek a medveállatkákkal, figyelemre méltó az a képességük, hogy sok lipid termelésével úgy tudják megállítani a fejlődést, hogy közben nem károsítják a félig kialakult szerveiket. Ez az egyetlen olyan gerinces faj, amely a fejlődés ilyen késői szakaszában képes diapauzába kerülni: olyan, fejlődő agyuk és szívük van, amely szünet után abbahagyja a szívdobogást, majd újraindul.