A PNAS tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint ez egy olyan időzítés, amely akár „megelőzheti a neandervölgyi és a modern emberek eltérését, és a két vonal közös, származtatott jellemzője lehet”.
A kutatók az emberi evolúció 3,3 millió évén keresztül elemezték a kőszerszámkészítési technikákat.
Az ötvenhét lelőhelyen talált szerszámok esetében hatvankettő szerszámkészítési szekvenciát rangsoroltak az összetettségük sorrendjében.
A legrégebbi lelet Afrikából származott, de Eurázsiából, Grönlandról, Szahulból, Óceániából és Amerikából származó ősi szerszámok is bekerültek az elemzésbe. Megállapítottuk, hogy 1,8 millió évvel ezelőttig a kőszerszámok gyártási sorozata két és négy eljárási egység között mozgott. A következő 1,2 millió év során az eszközök bonyolultsága megnövekedett, és elérte a hét eljárási egységet
– magyarázta Jonathan Paige, a Missouri Egyetem antropológusa és Charles Perreault, az Arizonai Állami Egyetem antropológusa a ScienceAlert online tudományos portálnak.
Őseink azonban csak körülbelül 600 ezer évvel ezelőtt emelték ezt egy teljesen új szintre. Ezen a ponton az eszköz összetettsége akár 18 eljárási egységet is igényelhetett.
A szakemberek szerint egy ilyen nagy technológiai fejlődés az előző generációkból átörökített tudásra, egy kumulatív kultúrára támaszkodik. Az ezt követő generációkban a hegyes kőszerszámok összetettsége továbbra is gyorsan növekedett.
A kumulatív kultúra a módosítások, újítások és fejlesztések generációk során történő felhalmozódása a társadalmi tanulás révén. A fejlesztések, módosítások és szerencsés hibák nemzedékei olyan technológiákat és know-how-t hozhatnak létre, amelyek messze meghaladják azt, amit egyetlen naiv egyén önállóan, életében képes lenne feltalálni. Amikor egy gyermek a szülei generációjának kultúráját örökli, akkor több ezer évnyi szerencsés hiba és kísérletezés eredményét is elsajátítja
– mondta Paige és Perreault a tanulmányban.
A kumulatív kultúra több szempontból is előnyös egy populáció számára, mivel a próbálkozások és hibák generációkon átívelő megoldásának esélyét növeli, hasonlóan ahhoz, ahogyan az evolúció teszi ezt a véletlen mutációk és a természetes szelekció révén.
Azt is biztosítja, hogy az egyének anélkül használhassák és fejleszthessék a technológiákat, hogy teljesen meg kellene érteniük azok minden aspektusát, megnyitva ezzel az utat a folyamatosan bővülő és alkalmazkodó tudáskészlet előtt.
Ahogy ez a kollektív tudás és a hozzá kapcsolódó viselkedésmódok növekedtek, a tanulást befolyásoló gének is szelektálódhattak. Ennek a gén-kultúra együttes evolúciós folyamatnak a termékei közé tartozhat a relatív agyméret növekedése, a meghosszabbodott élettörténet és más, az emberi egyediség alapjául szolgáló, alapvető tulajdonságok.
Függetlenül a pontos technológiától vagy időzítéstől, a kumulatív kultúrára való támaszkodás erős szelekciós erőt jelenthetett, amely az emberiség számos egyedi tulajdonságát alakította ki.