Új macska színt fedeztek fel

Sós édesgyökér (salmiak) macska. A salmiak macskáknak – akiket először 2007-ben észleltek – nem a szokásos génjük van, ami halványítja a színeket a macskabundákban, hanem szó szerint DNS-ük egy darabja hiányzik. Ráadásul ez a genetikai mutáció recesszív (lappangó), ami azt jelenti, hogy ahhoz, hogy az utód örökölje ezt a színt, mindkét szülőnél meg kell lennie ennek a génnek. Ezért a salmiak macskák nagyon ritkák.
Fotó: Ari Kankainen
Több éves kutatás után egy finn kutatócsapat megoldotta mi áll a „sós édesgyökér” macskák színezése mögött. - írja a BBC Science Focus magazin honlapján.

A szokatlan bundájú macskák, a salmiak macskák, vagy sós édesgyökérként ismert macskák feketék, fehér foltokkal. Testük másutt „szmoking” mintázatú: szilárd fehér nyak, mellkas, has és mancsok.

A szokatlan mintázatot az okozza, hogy minden egyes szőrszál színe változik a gyökértől a csúcsig: a macska bőrének közelében feketeként kezdődik, aztán fehérré halványul. A macskák általában két színben fordulnak elő: fekete és narancs. Ha azt gondolja valaki, hogy bármi mást lát, valószínűleg azért van, mert minden macska bundája bizonyos mértékben tartalmaz ebből a két színhalványulásból, kombinálva, vagy mindkettőt.

A kutatás során a csapat felfedezte, hogy a KIT gén – az a gén, ami szerepet játszik a fekete és narancs szőrszín fehérré halványulásában - nem működik a sós édesgyökér macskáknál, hanem egy genetikai mutáció áll a szokatlan színezés mögött. Tanulmányukat az Animal Genetics magazinban publikálták.

Fotó: Ari Kankainen / BBC Science Focus

Amikor nem találták a KIT gént, a tudósok szekvenálták a salmiak macskák teljes genomját. Kiderült, hogy DNS-ük egy teljes szakasza hiányzik. Először két macskát teszteltek, és nem volt meg a KIT gén, majd megerősítették a felfedezést 181 macskával. A csoportban három macskánál, akik salmiak macskák voltak, ugyanaz a DNS darab hiányzott. Másik három macskánál megvolt a mutáció, de csak az egyik szülőtől, így a bundájuk nem hasonlított a finom falatkára. A többi macska nem volt salmiak és intakt DNS-ük volt.

(Forrás: BBC Science Focus: https://www.sciencefocus.com/)