A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
HUNMagyarország
21:05VízilabdaSpanyolország-Magyarország
NyílNyíl

Egy 2.200 éves rejtélyes csontvázat találtak

A sírban az egyik festmény két ichthyokentaurt (tengeri kentaur) ábrázol, melyek egy kerek pajzsot tartanak két Ámorszerű baba közelében.
Régészek találtak egy beburkolt csontvázat, melyet körülbelül 2.200 évvel ezelőtt temettek el egy extravagáns falfestményű sírba. Több szakterület - régészet, vegyészet, paleobotanika és antropológia - kutatói működnek együtt, hogy többet megtudjanak az egyénről, aki valószínűleg annak a családnak az őse volt, mely számára a mauzóleum épült. - írja a Live Science.

Tavaly régészek egy 2.200 éves, lenyűgöző falfestményekkel dekorált sírt fedeztek fel Itáliában. A falfestmények közt van a háromfejű pokolfajzat, Cerberus, és ichtyocentaurusok (tengeri kentaurok, melyeknek emberi fejük és törzsük van, az első lábaik lólábak és hal farkuk van. A két ichtyocentaur Aphros és Bythos lehet, egy mitológiai tengeristen pár, akik a tengeri hab és az óceáni mélység megszemélyesítői. A tengeristeneket gyakran homár karom koronával ábrázolták, de a sír falán egymás felé nyúlnak, hogy egy nagy pajzsot (clipeus) tartsanak. Két, szárnyas Ámor szerű baba zárja a jelenetet.

Nápoly közelében infrastruktúrával kapcsolatos munkálatok számára végzett ásatások során fedezték fel a régészek a tökéletes állapotban lévő hipogeumot  – egy nagy sír több ember temetésére szolgáló kamrákkal, vagy fülkékkel –, melynek bejáratát csempék fedik. A sírban számos freskó díszíti a falakat. A sírban van egy oltár is, melyen a családtagok ajándékokat hagyhattak a halott számára, valamint magát a temetési ágyat, melyen az elhunyt nyugszik.

A régészek most jobban megvizsgálták sírt - Cerberus sírját – Giuglianoban, mely egy római időkből való ókori nekropolisz közelében van. Az ásatások során felfedeztek egy lepelbe burkolt csontvázat, melyet különböző sír portékákkal vettek körbe, köztük kenőcsös tégelyek és egy vakaró, ami római személyes higiéniás eszköz volt, ezzel kaparták le a koszt, a verejtéket és az olajat mielőtt megfürödtek.

A kitűnő állapotban lévő elhunyt a hátára fekve volt eltemetve. Úgy tűnik, hogy a temetési kamra különleges éghajlati körülménye mineralizálta a leplet.

A sírban az egyik festmény két ichthyokentaurt  (tengeri kentaur) ábrázol, melyek egy kerek pajzsot tartanak két Ámorszerű baba közelében.
Fotó: Live Science

Több szakterület – régészet, vegyészet, paleobotanika és antropológia - kutatói működnek együtt, hogy többet megtudjanak az egyénről, aki valószínűleg annak a családnak az őse volt, mely számára a mauzóleum épült. Az interdiszciplináris csapat azt tervezi, hogy tanulmányozzák a leplet, hogy megvizsgálják, vajon meg tudják-e határozni, hol gyártották a fonalat?

A képen a sírban lévő lepel és néhány sír portéka látható.
Fotó: Superintendency for the Metropolitan Area of Naples; Italian Ministry of Culture / Live Science

A sírból származó ókori pollen minták azt mutatják, hogy az elhunytat vermutot és Chenopodiumot (egy lágyszárú, virágzó növénynemzetség, más néven libatop) tartalmazó krémmel kezelték.

A régészek még várják az elhunyt DNS eredményét, ami megmutatja ősöket és, hogy volt-e valami genetikai rendellenességük?

Cerberus sírja értékes információkkal szolgál a Phlegraean területről. A Phlagraean terület az ókori város, Liternum közelében elhelyezkedő vulkáni mező.

(Forrás: Live Science magazin: https://www.livescience.com/)