A 19. és 20. század fordulóján az egész fejlett világ a közlekedési eszközök forradalmának lázában égett. A repülés, az autózás és a hajózás is óriási változáson ment keresztül. Ez nem pusztán a technológiai újításokat jelentette, hanem a társadalmi érdeklődés felélénkülését is.
A francia városok közötti utat már negyed évszázaddal korábban is igénybe vették egy szintén világelső kerékpárversenyhez, ahol a távot 10 óra 40 perc alatt tekerte le a brit származású James Moore.
Az autófutamon az elsőként beérkező sofőr 6 óra 48 perces időt teljesített, ám mégse ő lett a győztes: a fődíjat járműve működési elve miatt nem kaphatta meg, így az utána 3 perc 30 másodperccel érkező Albert Lemaître számított a leggyorsabbnak.
Profik és lelkes amatőrök
Pierre Giffard, a Le Petit Journal szerkesztője három okból írta ki a versenyt: saját lapját szerette volna reklámozni, a motoros autókat népszerűsíteni, a motorgyártást pedig fellendíteni. A részvétel feltétele a veszélytelen, könnyen vezethető, olcsón fenntartható jármű volt, ám a versenyből nem zárták ki az ezeknek nem megfelelő nevezőket, csupán a fődíjat nem vihették el.
A jutalmakra az újság összesen tízezer frankot különített el, amelyből az első öt helyezett kapott ötezer, kétezer, ezerötszáz, ezer, illetve ötszáz frankot.
Összesen 102 jelentkező fizette be a tízfrankos nevezési díjat, azonban a július 18-i válogatásra csak 26-an mentek el. A profik mellett lelkes amatőrök is indultak, de a legtöbben valamely nagyobb cég járműveit vezették.
Az első napon lezajlott kiállítás és szemle után július 19-én az autók felsorakoztak, és reggel nyolctól tizenöt másodpercenként rajtoltak el az első próbakörre. Itt a cél az 50 kilométeres táv teljesítése volt három órán belül, ennek 21-en feleltek meg. Ők a következő két napon is megtettek egy-egy kvalifikációs kört, majd július 22-én reggel elindultak a 126 kilométeres útvonalon.
Többszempontú díjazás
A versenyzők áthaladtak – többek között – Nanterre-en és Poissy-n is, majd délben megálltak egy másfél órás ebédszünetre Mantes-ban. Innen továbbindulva Gaillonon át jutottak el a célig a roueni Champ-de-Marson.
Az elsőként beérkező Jules-Albert de Dion járműve végül nem kaphatta meg a fődíjat, ugyanis (bár gyors volt) a hajtásához tüzelőanyagra volt szükség, így nem fért bele a Giffard „ideális” kategóriájába.
Lemaître három és fél perccel később fékezett le a célvonalnál, így a maga 17 km/h végsebességével megnyerte a versenyt.
Mivel a díjazásnak több szempontja is volt, nem csak a gyorsaság, a legnagyobb nyereményt végül megfelezve osztották ki. A Peugeot volánja mögött ülő Lemaître miatt a Les fils de Peugeot Frères kapott 2.500 frankot, míg a pénzösszeg másik részét a Panhard et Levassor vitte el, könnyen vezethető járművei miatt.
De Dion a második díjat nyerte meg: ezt a Bouton et Cie „érdekes gőztraktora” miatt juttatták neki, amely „úgy működik, mint egy ló, és abszolút sebességet és húzóerőt tanúsít a dombokon”.
A harmadik helyezett Maurice Le Blant lett kilencüléses autójával, a negyedik díjat felezve kapta meg két gyártó, Alfred Vacheron és Le Brun, az ötödik jutalmat pedig Émile Roger vitte el, aki egy Benz-autót vezetett.
További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak.