Az északi vizeken való hajózás már a vikingeket is foglalkoztatta, akik kereskedelmi célokkal igyekeztek feltérképezni a lehetséges útvonalakat. A 11. században a Fehér-tenger partjain élő pomorok hasonló okokból indultak el, azonban az év nagy részében befagyott szorosokban és tengereken nem volt könnyű dolguk.
Nincs szárazföldi összeköttetés
A nagy földrajzi felfedezések korában Európa hajós népeit is foglalkoztatni kezdte egy, az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő hajózási útvonal. Richard Chancellor brit hajós volt az első, aki eljutott a szigetországtól a Fehér-tengerig, ez az útja pedig az angol-orosz diplomáciai kapcsolatok létrejöttét eredményezte. De jelentősek voltak Willem Barents holland felfedező expedíciói is, aki a 16. század végén felfedezte – többek között – a Spitzbergákat.
Az első kereskedelmi utat az oroszok hozták létre Arhangelszk és a Jenyiszej-folyó torkolata között: ez volt a Mangazeja-út.
Azonban néhány évvel később ezt lezárták, hogy a hollandok vagy az angolok ne juthassanak el Szibériába.
A 17. század második felében a kozákok értek el nagyobb sikereket: Szemjon Gyezsnyov például kijutott a Kolima-folyótól a Csendes-óceánra (a később Bering-szorosnak elnevezett átjárón keresztül), és ezzel bebizonyította, hogy Ázsia és Észak-Amerika között nincs szárazföldi összeköttetés.
Tíz hónapig jégbe fagyva
Bár az oroszok és az északi népek folyamatosan keresték az északkeleti átjárót, de a feltételezett útvonalat senki sem találta meg. Ennek elsősorban az évente csupán két hónapig hajózható tenger volt az oka, az expedíciók nagy része hosszú időre a jég fogságában rekedt. Ez történt a finn születésű, ám Svédországban dolgozó Adolf Erik Nordenskiölddel is, aki több sarkvidéki, grönlandi és spitzbergáki kutatóút után elhatározta, hogy megvalósítja nagy álmát, és megkeresi a rég áhított utat.
A geológus 1878-ban indult el Karlskronából, mindössze 21 emberrel egy gőzhajó fedélzetén, majd szeptembertől a Csukcs-tengeren tíz hónapot kellett vesztegelniük a jégbe fagyva. Ezalatt meteorológiai és földmágnesességi méréseket végeztek, majd továbbindulva 1879. július 18-án elérték a Bering-szorost – bebizonyítva ezzel az északkeleti átjáró létezését. Miután Jokohamát elhagyva megkerülték Ázsiát, a Szuezi-csatornán, a Földközi-tengeren és az Atlanti-óceánon keresztül 1880 márciusában visszatértek Stockholmba.
A felfedezés jelentős volt, hiszen lerövidült volna az Európa és a Távol-Kelet közötti kereskedelmi út.
Az 1917-es orosz forradalom után ez a Szovjetuniónak vált fontossá, mivel így gyorsan – és az ellenséges országokat elkerülve – mozoghattak a keleti és nyugati államok között.
Majd az 1930-as években hivatalosan is kereskedelmi útvonallá nyilvánították, az Északkeleti Átjáró Hivatala nevű szervezet biztosította a zavartalan hajózást és a kikötők építését a vonalon. Bár mindez nagy reményekkel kecsegtetett, az 1990-es évektől (miután felbomlott a Szovjetunió) a terület kihasználtsága csökkent, és ma sem vezetnek át jelentős kereskedelmi utak a Bering-szoroson.
További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak.