A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
Ezüstérem
Bronzérem

Elveszett kontinenst fedeztek fel

Elveszett kontinenst találtak a Jeges-tengernél, a szakértők becslései szerint 60 millió évvel ezelőtt alakulhatott ki.

A brit Derby Egyetem kutatói véletlenül fedezték fel a 400 kilométer hosszú szárazföldet a Kanada és Grönland között húzódó Davis-szoros alatt, miközben a terület lemeztektonikai mozgásait tanulmányozták.

Icebergs And Effects Of Climate Change
A most felfedezett proto-mikrokontinens évmilliók alatt jött létre
Fotó: NurPhoto via AFP

Az újonnan felfedezett Davis-szoros proto-mikrokontinense egy kontinensről levált tektonikus tömb, amely a Grönland és Észak-Amerika közötti hosszan tartó hasadás és tengerfenék-terjedés eredményeként jött létre, magyarázták a kutatók.

A hasadékok és a mikrokontinensek kialakulása folyamatos jelenségek, amelyekhez minden egyes földrengéssel közelebb kerülünk. Munkánk célja, hogy kialakulásukat elég jól megértsük ahhoz, hogy megjósolhassuk jövőbeli fejlődésüket”

- magyarázta Dr. Jordan Phethean a Phys.org-nak.

A kutatók az új mikrokontinenst a gravitációs térképekből nyert kéregvastagsági és szeizmikus reflexiós adatok, illetve lemeztektonikai modellek kombinálásával azonosították. A gravitációs térképek információkat tartalmaznak a kőzet sűrűségéről, valamint az képződmény forráskőzeteinek mélységéről és eloszlásáról.

A vizsgálatok szerint a frissen azonosított mikrokontinens nagyobb a korábban talált mikrokontinenseknél, és körülbelül 18-22 kilométer vastagságú lehet.

A térképezési technikák segítségével nyomon követték, hogyan változott a tengerfenék mozgása az évmilliók során, és azonosították egy elszigetelt, viszonylag vastag kontinentális kéregből álló területet, amely Grönlandtól vált el – olvasható a tanulmányban.

A proto-mikrokontinensek a kontinentális litoszféra részét képezik, amely a Föld külső kérgének több tektonikus lemezre (kőzetlemezre) osztott tartománya A Föld felszíne alatt mintegy 80-190 kilométerrel egy félig folyékony kőzetréteg található, amely felmelegszik, majd megolvad, és a kőzet áramlásához vezet. A mozgás során a tektonikus lemezek évmilliók alatt érintkeznek egymással, ami földrengéseket és vulkánkitöréseket idéz elő.

Így alakulhatott ki az elveszett kontinens

A kutatócsoport szerint a frissen felfedezett proto-mikrokontinens azután vált le Grönlandról, hogy a sziget és Kanada közötti tektonikus lemez mintegy 118 millió évvel ezelőtt kettévált. A tengerfenék terjedése azonban csak 61 millió éve indult meg, ez a folyamat hozta létre a Davis-szorost. Körülbelül hárommillió évvel később a tengerfenék terjedése északkelet-délnyugatról észak-déli irányba tolódott el, ami végül elszakította a Davis-szoros proto-mikrokontinensét. Az eltolódás nagyjából 33 millió évig tartott, és csak akkor állt le, amikor Grönland összeütközött az észak-amerikai Ellesmere-szigettel.

A kutatók szerint eredményeiket fel lehet használni más proto-mikrokontinensek kialakulásának megértéséhez tanulmányozásához is.