Az üveg volt a legkeresettebb és a leginkább nagyra értékelt csomagolásfajta. Ha a teljes csomagolási életciklust nézzük, az üveg a legkevésbé fenntarthatók közt van.
Amikor kérték a vizsgálatban részt vett alanyokat, hogy rangsorolják a csomagolóanyagokat fenntarthatóság szerint, általánosan ezt válaszolták: üveg, karton, alumínium és műanyag.
Bár az ételcsomagolás fenntarthatósága változik a termék- és csomagolásfajtától, a tartó és más változók méretétől és súlyától, ebben az esetben az egyszer felszolgált narancsléé, a karton lenne a legfenntarthatóbb, aztán a műanyag, aztán a konzervdobozos és végül az üveg.
Ha a teljes csomagolási életciklust nézzük, az üveg a legkevésbé fenntarthatók közt van. Az üveg gyártása és újrahasznosítása sok energiát vesz igénybe, sokkal több energia, mint a műanyag gyártása és újrahasznosítása.
A műanyag gyártása és az életvégéig tartó hatása kisebb, mint az üvegé, a műanyag könnyebb és így kevesebb energia kell a szállításához, ezenkívül a műanyag flakonok steril lezárásához gőzt használnak, ami kevesebb energiát igényel, mint az üvegnél használt retort rendszer. A retort folyamat egy olyan eljárás, amikor az élelmiszert melegítik, nyomást gyakorolnak rá és növelik a szavatossági idejét. A retort folyamat során sterilizálják és pasztörizálják a terméket és a csomagolását, mely eljárás biztonságos és magas minőségű. A termál folyamat során kiirtják a mikroorganizmusokat és meghosszabbítják a termékek szavatossági idejét.
Bár a vizsgálatban részt vett 847 alany fontosnak tartotta a fenntarthatóságot, a tanulmány azt írja, hogy a vásárlásnál figyelembe vett legfontosabb tényező az ár, utána a csomagolásfajta, majd a teremékkel szemben támasztott igény és a csomagolással szemben támasztott igény. (A résztvevők szerint az ideális narancslé 1.10 dollár/12 uncia, üvegcsomagolású, helyileg gyártott és 100%-osan újrahasznosítható jelöléssel van ellátva.) A fogyasztók motiváltak, hogy fenntartható csomagolást válasszanak, amíg az ára megfelelő. A fenntartható csomagolási opciókat egyértelműen meg kell jelölni, hatékony kell legyen (azaz nem hibás, vagy pont olyan tartós, mint a hagyományos csomagolás), és megfizethető kell legyen, hogy fokozza a fogyasztók motivációját, hogy elfogadják fenntartható csomagolást az ételeknél és üdítőitaloknál.
De ami legfontosabb, hogy csökkentsük, vagy kerüljük az ételpazarlást. Ez a leghatásosabb és a legpraktikusabb módja, amivel a fogyasztók hozzájárulhatnak a fenntarthatósághoz.
(Forrás: https://phys.org/)