Emberi öregedés: nem úgy zajlik, mint eddig hitték

Ha azt vesszük észre, hogy a ráncok hirtelen megszaporodnak, egyre több helyen érzünk fájdalmakat, vagy azt, hogy szinte egyik napról a másikra megöregedtünk, valószínűleg nem érzékcsalódás áldozatai vagyunk: ez az emberi öregedés folyamata. Úgy tűnik, van tudományos magyarázat. A kutatások azt sugallják, hogy az öregedés nem lassú és egyenletes folyamat, hanem legalább két felgyorsult kiugrásban történik.

A tanulmány, amely több ezer különböző molekulát követett nyomon 25 és 75 év közötti embereknél, az életkorral összefüggő változások két nagyobb hullámát észlelte 44 éves kor körül, majd 60 éves korban, olvasható a The Guardian cikkében, ami az emberi öregedés folyamatáról szól.

emberi öregedés
Az emberi öregedésnek két kiugró csúcsa van (illusztráciÓ
Fotó: Science Photo Library via AFP / Science Photo Library via AFP/CAIA IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Az eredmények magyarázatot adhatnak arra, hogy bizonyos egészségi gondok, köztük a mozgásszervi problémák és a szív- és érrendszeri megbetegedések miért bizonyos életkorokban jelennek meg.

Emberi öregedés: két nagy kiugrás

„Nem csak fokozatosan változunk az idő múlásával. Vannak igazán drámai változások” - mondta Michael Snyder professzor, genetikus, a Stanford Egyetem Genomikai és Személyre szabott Orvosi Központjának igazgatója, a tanulmány vezető szerzője.

"Kiderült, hogy a 40-es évek közepe a drámai változások időszaka, akárcsak a 60-as évek eleje

- és ez igaz, függetlenül attól, hogy a molekulák milyen osztályát vizsgáljuk." A kutatás során 108 önkéntest követtek nyomon, akik egy és majdnem hét év között néhány havonta vér- és székletmintákat, valamint bőr-, száj- és orrtamponokat adtak le.

Neurology research, conceptual image
Az öregedéssel megváltoznak a szervezet bizonyos molekulái
Fotó: Science Photo Library via AFP / Science Photo Library via AFP/TEK IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY

A kutatók 135 000 különböző molekulát (RNS, fehérjék és metabolitok) és mikrobát (a résztvevők bélrendszerében és bőrén élő baktériumok, vírusok és gombák) vizsgáltak. A legtöbb molekula és mikroba gyakorisága nem fokozatosan, időrendben változott. Amikor a tudósok a legnagyobb eltolódásokat mutató molekulacsoportokat keresték, azt találták, hogy ezek az átalakulások általában akkor következtek be, amikor az emberek a 40-es éveik közepén és a 60-as éveik elején jártak.

A férfiak is hasonlóképpen öregszenek, mint a nők

A 40-es évek közepén jelentkező öregedési csúcs váratlan volt, és kezdetben azt feltételezték, hogy a nők perimenopauzában bekövetkező változásai torzítják az eredményeket az egész csoportra vonatkozóan. Az adatokból azonban kiderült, hogy a 40-es éveik közepén a férfiaknál is hasonló változások következtek be.

„Ez arra utal, hogy bár a menopauza vagy a perimenopauza hozzájárulhat a nőknél a 40-es éveik közepén megfigyelt változásokhoz, valószínűleg más, jelentősebb tényezők is befolyásolják ezeket a változásokat mind a férfiaknál, mind a nőknél”

- mondta Dr. Xiaotao Shen, a Stanford orvosi karának korábbi posztdoktori ösztöndíjasa, a tanulmány első szerzője, aki jelenleg a Nanyang Technológiai Egyetemen dolgozik Szingapúrban.

Fokozódik a szív- és érrendszeri, valamint az alkohollal kapcsolatos betegségek kockázata

A változások első hulláma a szív- és érrendszeri betegségekhez kapcsolódó molekulákat, valamint a koffein, az alkohol és a lipidek metabolizálásának képességét érintette. A változások második hulláma az immunrendszer szabályozásában, a szénhidrát-anyagcserében és a veseműködésben szerepet játszó molekulákat tartalmazta. A bőr és az izmok öregedéséhez kapcsolódó molekulák mindkét időpontban megváltoztak.

Korábbi kutatások azt sugallták, hogy az öregedés későbbi kiugrása 78 éves kor körül következhet be, de a legutóbbi vizsgálat ezt nem tudta megerősíteni, mivel a legidősebb résztvevők 75 évesek voltak.

A minta illeszkedik a korábbi bizonyítékokhoz, amelyek szerint számos, az öregedéssel összefüggő betegség kockázata nem növekszik fokozatosan. Az Alzheimer-kór és a szív- és érrendszeri betegségek kockázata 60 éves kor után meredeken emelkedik. Az is lehetséges, hogy a változások egy része az életmóddal vagy viselkedési tényezőkkel függ össze.

emberi öregedés Dementia, conceptual illustration
60 éves kor után jelentősen megugrik a demencia előfordulása is
Fotó: Science Photo Library via AFP / Science Photo Library via AFP/VICTOR HABBICK VISIONS/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Az alkohol-anyagcserében bekövetkezett változás például abból eredhet, hogy az emberek 40-es éveik közepén megnövekszik a fogyasztás, ami stresszes életszakasz lehet.

Az eredmények segíthetnek a célzott beavatkozásokban, például a testmozgás fokozásában a gyorsabb izomvesztés időszakaiban, mondták a szerzők.

„Nagy híve vagyok annak, hogy addig próbáljuk meg kiigazítani az életmódunkat, amíg még egészségesek vagyunk”

- mondta Snyder. Az eredményeket a Nature Aging című folyóiratban tették közzé.