Aggasztó hír: mégis a Földbe csapódhat az Apophis aszteroida

Aggasztó megállapítást tett egy kutatócsoport. Egy új becslés szerint nagyobb eséllyel ütközhet a Földnek az Apophis aszteroida 2029 és 2036 között, mint azt korábban hitték.

Amikor az Apophis aszteroida felfedezése 2004-ben megtörtént, az objektumot rövid időre a becsapódások veszélyességét mutató Torino-skálán a 4-es szintre helyezték.

Az Apophis aszteroida a NASA felvételein
Fotó: AFP

A Torino-skálán a 0 pont azt jelenti, hogy a becsapódás valószínűsége nulla vagy annál kisebb, a 10 pedig azt, hogy az ütközés biztos, és képes globális éghajlati katasztrófát okozni, ami az általunk ismert civilizáció jövőjét fenyegetheti szárazföldön és vízben egyaránt.

Bár a 4. szint alacsonyan tűnhet, ez a legmagasabb érték, amit a NASA egy kisbolygónak adott a potenciálisan veszélyes földközeli objektumok (NEO-k) megfigyelésének kezdete óta.

Bár a további megfigyelések kizárták az ütközést 2029-ben, valamint 2036-ban és 2068-ban, az Apophis aszteroida így is veszélyesen közel kerül majd a Földhöz. A csillagászok azonban nem tudnak minden kisbolygót nyomon követni; vannak olyan aszteroidák amelyeket égboltfelmérési programok révén, még bőven az elhaladásuk előtt észlelnek, más objektumokra viszont csak akkor figyelnek fel, amikor azok már a légkörbe léptek.

Mekkora az esélye annak, hogy az Apophis aszteroida nekiütközzön a Földnek?

Egy most megjelent tanulmányban Paul Wiegert kanadai csillagász azt vizsgálta, mi történne, ha egy kisebb objektum nekiütközne az Apophisnak, és a Föld felé terelné annak pályáját. Wiegert és társszerzője, Ben Hyatt átnézte a már ismert aszteroidák katalógusát, és bár kizárta az ütközés lehetőségét, van egy kicsi esély arra, hogy az Apophis olyan kisbolygókkal karambolozzon, amelyekkel együtt mozog a Naprendszerben.

Azt is megnézték, hogy mekkora objektumra lenne szükség ahhoz, hogy az Apophis 2029-ben olyan pályára álljon, amely becsapódást eredményezne.

A rossz hír az, hogy már egy viszonylag apró, körülbelül 0,6 méter széles égitest elég lehet ahhoz, hogy az Apophist egyenesen nekivezesse a Földnek.

Szerencsénkre a világűr hatalmas, és eléggé kicsi annak valószínűsége, hogy egy parányi égitest veszélyessé tegye az Apophis mozgását. Még ha meg is történne egy ilyen esemény, akkor is a megfelelő irányban kellene eltalálnia a kisebb objektumnak az Apophist ahhoz, hogy az számunkra végzetessé váljon.

Illusztráció egy aszteroidáról

Annak a valószínűsége, hogy egy láthatatlan kis aszteroida eltalálja az Apophist és 2029-ben nekivezesse a Földnek 1:2 000 000 000”

– írták a szerzők a publikációban, amely a The Planetary Science Journal című csillagászati szakfolyóiratban jelent meg.

Ugyanakkor hozzátették, némileg nagyobb az esélye annak, hogy egy kisebb aszteroida úgy módosítsa az Apophis mozgását, hogy az egy későbbi időpontban csapódjon bolygónknak. Ennek valószínűségét 1:1 000 000-ra tették a tudósok.

Az Apophist 2021 májusa óta nem figyelik a teleszkópok, és ez valószínűleg 2027-ig így is marad. Ennek oka, hogy az aszteroida jelenleg olyan pályán mozog, ami nem teszi lehetővé a nyomon követését.