Óriási törmelékgyűrű jelent meg a Föld körül

A Földet egykor a Szaturnuszhoz hasonlóan óriási törmelékgyűrű vehette körül, ami kaotikus meteoritbecsapódásokhoz vezethetett bolygónk felszínén, állítja egy most megjelent kutatás.

A feltételezett gyűrű nagyjából 466 millió évvel ezelőtt keletkezhetett, és egy gigantikus aszteroida maradványa lehetett, amelyet a Föld árapályereje cincált szét, miután átlépte bolygónk Roche-határát.

A Földet körülvevő gyűrű egy óriási aszteroida maradványa lehetett

A Roche-határ, vagy más néven Roche-sugár egy csillag vagy bolygó gravitációs középpontjától mért kritikus távolság, amelyen belül a gravitáció által összetartott kísérőt az árapályerők keltette feszültségek feldarabolnak, mert azok túllépik a kísérő gravitációját.

A Föld egyenlítőjére árnyékot vetve a gyűrű hozzájárulhatott a globális lehűléshez azáltal, hogy elzárta a napfényt, miközben meteoritokkal bombázta a felszínt. A kutatók eredményeiket szeptember 16-án tették közzé az Earth and Planetary Science Letters című folyóiratban.

Föld körüli gyűrű: évmilliókon át létezhetett

Évmilliókon át bombázhatta a Földet a törmelékgyűrűből származó anyag, ami a geológiai feljegyzésekben is megfigyelhető aszteroidabecsapódások kiugrását okozta. Azt is megfigyeltük, hogy az ebből az időszakból származó üledékes kőzetekben lévő rétegek rendkívül nagy mennyiségű meteorittörmeléket tartalmaznak

- mondta Andy Tomkins, a tanulmány vezető szerzője, az ausztráliai Monash Egyetem bolygótudományi professzora a kiadott közleményben.

A tudósok a Föld történetének ordovíciumnak nevezett időszakát (485-443 millió évvel ezelőtt) tanulmányozva jutottak a meglepő hipotézisre. Az ordovícium viharos kor volt bolygónk számára - ez volt az elmúlt 500 millió év egyik leghidegebb időszaka, és ekkor drámaian megugrott a Földbe csapódó meteoritok száma.

Hogy megvizsgálják, mi okozhatta ezeket a hatásokat, a tudósok feltérképezték 21 ordovícium korabeli aszteroida becsapódási kráterének helyzetét, amiből kiderült, hogy az összes becsapódás a Föld egyenlítőjének közelében történt. A kutatók olyan elméletet állítottak fel, amely magyarázatot adhat mind az egyenlítői becsapódásokra, mind a bolygó lehűlésére;

eszerint a gyűrű egy szétesett aszteroida maradványa, amely az egyenlítőnél vette kerül a bolygót.

A kutatók szerint további bizonyítékokra van szükség az elmélet alátámasztásához, de a hipotézis a Föld fejlődésének számos aspektusát magyarázná. A gyűrű azért tűnt el végül, mert teljes anyaga meteoritok formájában a Földre hullott.