Növényekkel gyógyítják magukat a gorillák

A nyugati síkvidéki gorillák növényekkel gyógyítják magukat
A nyugati síkvidéki gorillák növényekkel gyógyítják magukat, amelyek különböző mértékű aktivitást mutatnak a baktériumokkal szemben
A kutatók a gorillák által használt hagyományos gyógynövényeket vizsgálják. A növények történelmileg gazdag gyógyszerforrást jelentenek; számos ma használt antibiotikum eredetileg természetes vegyületekből származik. De nem csak az emberek használják: igaz, mi jóval messzebbre jutottunk, mint bármely más faj a Földön, de minden élőlénynek megvan a saját patikája.

Több állatról – főemlősöktől a méhekig – már kiderült, hogy valamilyen formában öngyógyítást végeznek és ez alól az emberszabású majmok sem kivételek. Szakemberek meggyőződéssel állítják: egy nap a gorillák által fogyasztott növények új utakat nyithatnak a gyógyszerkutatásban, különösen a gyógyszerrezisztens baktériumok elleni küzdelemben.

A nyugati síkvidéki gorillák növényekkel gyógyítják magukat
Fotó: Getty Images / WWF

Ahogy arra rámutattak, a Gabonban élő vadon élő emberszabású majmok gyakran fogyasztanak gyógynövényeket, ha betegek. Érdekes módon ezek némelyikét a helyi hagyományos gyógyászatban is használják. A Leresche Even Yinda vezette kutatócsoport tehát azt akarta kideríteni, hogy ezek a növények rendelkeznek-e hasznos tulajdonságokkal, ezért interjúkat készítettek egy közeli faluban élőkkel.

Végül négy növényt helyeztek a kutatásuk fókuszába, hogy tesztelték antibakteriális és antioxidáns tulajdonságaikat, illetve megvizsgálják kémiai összetételüket:

• Ceiba pentandra: a növény kérgét a hagyományos gyógyászatban gyulladások, kólika és hasmenés kezelésére használták.
  • Myrianthus arboreus: ezt a fajt általában gyomorfekély, köhögés és magas vérnyomás kezelésére használják.
  • Fikusz fajok: gyakran használják sebkezelésre, gyulladáscsökkentő és antibakteriális tulajdonságokat tulajdonítanak neki.
  • Milicia excelsa: ezt a növényt faanyagáért és gyógyászati tulajdonságai miatt nagyra értékelik, különösen hasmenés és más emésztési problémák kezelésében.

A növényeket gyógyászati célra is felhasználhatják

Ahogy arra a tudósok emlékeztettek, a zoofarmakognózia annak tanulmányozása, hogy hogyan használják az állatok a növényeket, ásványi anyagokat és más természetes anyagokat saját maguk gyógyítására. Sok esetben az állatok által – az egészségük érdekében – fogyasztott növények az emberi gyógyászatban is hasznosak.

A nyugati síkvidéki gorillát (Gorilla gorilla gorilla) korábban megfigyeltük, hogy olyan növényeket fogyaszt, amelyek szerepet játszhatnak az egészségük szabályozásában. Különösen a multidrog-rezisztens (MDR) baktériumok, például az Escherichia coli baktériumok okozta fertőzések kivédésében segíthetnek

– mutatott rá Leresche Even Yinda a ZME Science online tudományos portálnak.

A kutatók a gazdag biodiverzitásáról ismert Moukalaba-Doudou Nemzeti Parkban gyűjtöttek kéregmintákat a négy növényfajból. A helyi közösségek hagyományos gyógyítói közben értékes betekintést nyújtottak ezek gyógyászati felhasználásáról. A csoport biokémiai vizsgálatok kombinációjával értékelte a növények kéregkivonatainak antioxidáns és antibakteriális aktivitását. Alapvetően azt vizsgálták, hogy mennyire képesek semlegesíteni a szervezetben lévő káros szabad gyököket, és hogy mennyire teljesítenek jól tíz multirezisztens E. coli izolátummal szemben.

A gorillák által fogyasztott növények nélkülözhetetlenek az oxidatív stressz csökkentésében
Fotó: miroslav_1 / Getty Images/iStockphoto

Az antioxidánsok ugyanis nélkülözhetetlenek az oxidatív stressz csökkentésében, amely krónikus betegségekhez, például rákhoz és szívbetegségekhez vezethet. Semlegesítik a reaktív oxigénfajokat (ROS), a normális sejtfolyamatok káros melléktermékeit. Figyelemre méltó, hogy a tanulmány szerint mind a négy növényfaj jelentős antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik. Még érdekesebb, hogy ezek a növények antioxidáns hatása összhangban áll a gyulladással és oxidatív stresszel kapcsolatos betegségek kezelésében való hagyományos alkalmazásukkal. Ez a tudósok szerint azt sugallja, hogy

valószínűleg segíti a gorillák immunrendszerének működését és javítja az általános egészségi állapotukat.

A vizsgálat eredményei ígéretesek voltak, az egyes növények különböző mértékű aktivitást mutattak a baktériumokkal szemben, így könnyedén lehetnek új antimikrobiális gyógyszerek forrásai.