United Airlines 93: Allah akbar! - ezt ordították, miközben földnek vezették a gépet

A United Airlines 175-ös járatának becsapódása a WTC déli tornyába
Fotó: AFP
Vágólapra másolva!
2001. szeptember 11. drámai választóvonallá lett az éppen hogy csak felvirradt 21. század történetében. Aznap reggel a United Airlines 93-as járata szikrázóan szép napsütésben szállt fel a newarki Liberty nemzetközi repülőtér betonjáról, San Franciscó-i úti céllal. A kellemes és eseménytelennek ígérkező repülés negyvenhatodik percében azonban elszabadult a pokol a fedélzeten, miután az utasok között megbúvó négy terrorista akcióba lépett, és magához ragadta a Boeing 757-es irányítását. A sakkban tartott utasok mobiltelefonjaiknak köszönhetően tudták meg, hogy időközben két másik eltérített utasszállító a New York-i ikertornyokba, egy gép pedig a Pentagon épülettömbjébe csapódott Washingtonban, ezért elhatározták, hogy megkísérlik a lehetetlent, legyűrik a terroristákat és visszaszerzik a gép feletti irányítást. Noha a fellázadt utasok akciója kudarcba fulladt és a gép Pennsylvania állam területén a földbe csapódott, hősies fellépésükkel és saját haláluk árán sok száz életet mentettek meg, megakadályozva, hogy a terroristák a washingtoni Capitoliumnak vezessék az eltérített gépet.
Vágólapra másolva!

2001. szeptember 11-ének verőfényes reggelén a New Jersey állambeli Newark nemzetközi repülőterén a United Airlines légitársaság Newark és San Francisco között menetrend szerinti járatának személyzete, Jason Dahl kapitány és LeRoy Homer első tiszt a felszállás előtti kötelező ellenőrzéssel volt elfoglalva a járatot teljesítő Boeing 757-es pilótafülkéjében. Az ekkor negyvennégy éves Dahl kapitány aznap szabadnapos lett volna, de mivel a vezénylési beosztása szerinti napon, szeptember 13-án lett volna az ötödik házassági évfordulója, ezért ezt a napot elcserélte a 93-as járat teljesítésére eredetileg beosztott kollégájával. 

A United Airlines 93-as járatát teljesítő és Penssylvania állam területén lezuhant Boeing 757-200-as gép, alig három nappal a szeptember 11-i terrortámadás  előtt
A United Airlines 93-as járatát teljesítő és Pennsylvania állam területén lezuhant Boeing 757-200-as gép, alig három nappal a szeptember 11-i terrortámadás előtt
Fotó: Wikimedia Commons

Dahl kapitány mosolyogva el is újságolta Homer első tisztnek, hogy a házassági évfordulójuk alkalmából egy londoni úttal lepi meg a feleségét. Aznap a United Airlines 93-as járata messze nem volt telt házas, a 200 fő befogadására alkalmas gép üléseiben mindössze 33 utas foglalt helyet. A járatnak helyi idő szerint pontban reggel nyolckor kellett volna elstartolnia a Liberty nemzetközi repülőtér betonjáról, de a feltorlódott várakozó gépek miatt Dahl kapitány csak negyven perccel később kapta meg a toronytól a felszállási engedélyt. Jason Dahl igen nagy tapasztalatú repülősnek számított, aki 1985-től állt a United Airlines szolgálatában, és 1993-ban szerezte meg a kapitányi képesítését. 

Jason Dahl kapitány, a United Airlines 93-as járat parancsnoka
Fotó: NBC Bay Area

Dahl kapitány 1996-tól szolgált Boeing 757-es gépparancsnokként, és kiváló képességei elismeréseként ő töltötte be a légitársaság egyik szimulátoros képzésért felelős oktatókapitányi beosztását is. A startengedély vétele után a kapitány előretolta a gázkarokat, a Boeing 757-es pedig egyre jobban gyorsulva végigszaladt a futópályán és helyi idő szerint pontban 9:42-kor a magasba emelkedett. Ezekben a pillanatokban, 9 óra 43 perckor, amikor a United Airlines 93-as járata éppen megkezdte az emelkedést csapódott be az American Airlines 11-es járata a New York-i World Trade Center (WTC) egyik ikertornyába. 


A pilótafülke nem válaszol, valakit megkéseltek a business osztályon


A New York-i terrortámadásról a 93-as járat fedélzetén ekkor még senki sem tudott semmit, kivéve talán azt a négy arab terroristát, akik közül kettő a pilótafülkéhez közeli utastérben, két másik társuk pedig hátrébb ült közömbös utasnak tettetve magukat. Amikor a United Airlines 93-as járata elérte a repülési magasságot, a kapitány kikapcsolta az övek kötelező bekötését jelző fényt, a légiutas-kísérők pedig kávét és frissítőket kezdtek el felszolgálni az utasoknak. Mindenki kellemes és eseménytelen repülésre számított. Amíg az utasok a felszolgált kávéjukat szürcsölgették, 10 óra 3 perckor egy újabb utasszállító, a United Airlines 175-ös járata csapódott be a WTC másik, addig még épségben maradt tornyába. 

A United Airlines 93-as járatán mindenki kellemes repülőútra számított 2001 szeptember 11-én
Fotó: Wikimedia Commons

Ez az összehangolt akció, amit az Al-Kaida iszlamista terrorcsoport szervezett, és amiben Mohamed Atta vezetésével 19 fanatikus öngyilkos merénylő vett részt, teljesen váratlanul érte az amerikai légi irányítást. 

A New Yorkban történ terrorcselekmény perceiben összesen 4500 utasszállító tartózkodott az Egyesült Államok légterében. 

A második gép becsapódása után azonnali hatállyal elrendelt országos légtérzár így óriási káoszt okozott, ráadásul a hatóságok nem tudták, hogy még hány, terroristák hatalmába kerített gép tartózkodhat a levegőben. Arról, hogy valami nagyon súlyos esemény van kibontakozóban, az ikertornyokban elsőként becsapódott utasszállító,az American Airlines 11-es járatának egyik légi-utaskísérője, Betty Ong adott le telefonon jelzést, még a Mohamed Atta és terroristái által eltérített gép fedélzetéről: A pilótafülke nem válaszol. Valakit megkéseltek a business osztályon, és szerintem könnygázt is fújtak, nem tudunk lélegezni. Nem tudom, azt hiszem, eltérítettek minket."

A United Airlines 175-ös járatának becsapódása a WTC déli tornyába
Fotó: AFP

 Nem sokkal később a washingtoni körzeti légi irányítás szolgálatosai azt jelezték, hogy elveszítették a kapcsolatot az American Airlines Washington és Los Angeles között közlekedő 77-es járatával, amely helyi idő szerint 8:20-kor szállt fel a Dulles nemzetközi repülőtérről. A radarjel szerint az elnémult gép éles fordulót véve ismét Washington felé tartott. A 77-es járat 9 óra 7 perckor nekirepült a Pentagon nyugati épületszárnyának. Azokban a pillanatokban amikor a washingtoni védelmi minisztérium nyugati szárnyát támadás érte, a United Airlines addig gyanútlanul repülő 93-as járatán is elszabadult a pokol.


Élő tévéadásban nézte a kapitány felesége a New York-i tragédiát


Még ezt megelőzően, 9 óra 19 perckor Dahl kapitány a fedélzeti rádión hívást kapott a United Airlines egyik munkatársától. Ed Ballinger a New Yorkban történt kettős terrortámadásról értesítette a 93-as járat gépparancsnokát. A hír ugyan elgondolkodtatta a kapitányt, de a személyzet tagjai közül senki tartott attól, hogy veszélyben lehetnek. Így gondolta ezt a kapitány felesége, Sandy Dahl is, aki otthon a tévéből értesült a New Yorkot ért terrortámadásokról. Mrs. Dahl, aki korábban szintén a United Airlinesnál dolgozott légiutas-kísérőként hozzáértő szemmel figyelte a CNN élő adását. Sandy Dahl férje gépének start és repülési idejét ismerve úgy kalkulált, hogy amikor az első eltérített utasszállító nekiütközött az ikertornyoknak, a 93-as járatnak már Chicago légterében kellett repülnie, ezért nem gondolt arra, hogy veszélyben lennének. 

A United Airlines 93 eltérítése és lezuhanási helye a térképen
Fotó: Flight 93

Azt ekkor még nem tudta, hogy férje gépe csak 42 perces késéssel indult el Newarkból. Negyvenhat perccel a United Airlines 93-as járatának a levegőbe emelkedése után, 

9 óra 28 perckor a pilótafülkéhez közel ülő Ziad Samir al-Jarrah, a gépre felszállt négyfős terroristacsoport vezetője jelt adott társainak az akció megkezdésére. 

A rendelkezésre álló adatokból rekonstruálható eseménysor szerint az üléseikből felpattanó terroristák egyike azonnal leszúrt egy utast, hogy megfélemlítse a többieket, másikuk pedig túszul ejtette az egyik légi-utaskísérőt, akit a nyakához kést szegezve arra kényszerített, hogy kérezkedjen be a pilótafülkébe. 

A United Airlines 93-as járatát eltérítő négy szélsőséges iszlamista géprabló, a kép bal oldalán alul a terroristacsoport vezetője, Ziad Samir al-Jarrah
Fotó: New Republic

Amikor az ekkor még mit sem sejtő Dahl kapitány kinyitotta az ajtót, al-Jarrah és a vele tartó terrorista benyomultak a pilótafülkébe. Két társuk az utastérben maradt, akik késsel, illetve egy utóbb - hamisnak bizonyult - bombával tartották sakkba a váratlan incidenstől halálra rémült utasokat.


Vizet forraltak a terroristák ártalmatlanná tételéhez


Azt, hogy mi történt ezekben a drámai pillanatokban a pilótafülkében, a kabinban elhangzó beszélgetéseket felvevő repülési adatrögzítő – hangfelvételéből ismert. A libanoni származású al-Jarrah azt az utasítást adta a pilótáknak, hogy ne nyúljanak a kezelőszervekhez, és adják át a helyüket. A kapitány ennek azonban nem volt hajlandó eleget tenni, és gyorsan leadta a vészjelzést, majd a fenyegetőző terroristavezérre vetette magát. A kialakult ökölharcban a szélsőséges muszlim terroristák mindkét fegyvertelen pilótát halálosan megsebesítették a késeikkel. Al-Jarrah ezután a fedélzeti telefonon keresztül felszólította az utasokat, hogy maradjanak a helyükön, azt is közölve, hogy pokolgép van a repülőn. 

A United Airlines 93-as járatát eltérítő terroristák késsel és egy álbombával tartották sakkba az utasokat (jelenet az UA 93 játékfilmből)
Fotó: Alcethran

Al-Jarrah és társa Boeing 757-es szimulátoros képzésen sajátították el a gép irányítását. Miután megölték a pilótákat és megfenyegették az utasokat, bezárkóztak a kabinba, majd a robotpilóta kikapcsolás után letértek a repülési terv szerinti irányvonalról és Washington irányába fordították a gépet. 

Eközben az utasok közül többen is felhívták mobiltelefonjaikon a hozzátartozóikat, akiktől tudomást szereztek a New York-i terrorakcióról. 

Ekkor lett világos mindenki számára, hogy a 93-as járat eltérítése is ennek az összehangolt öngyilkos terrorakciónak lehet a része. Az utasok közül néhányan - nem törődve az őket sakkba tartó terroristák egyre idegesebb fenyegetőzéseivel -, két legelszántabb társuk, Todd Breamer és Thomas Burnett Jr. vezetésével tanácskozni kezdtek. Egyetértettek Bureamer felvetésével, hogy amennyiben nem kísérlik meg a gép feletti irányítás visszaszerzést, nemcsak rájuk, hanem még sok száz más ártatlan emberre is a biztos halál vár. 

Az utasok Todd Breamer és Thomas Burnett Jr. vezetésével megtámadták a terroristákat (jelenet az UA 93 játékfilmből)
Fotó: Alcenthran

Viszont komoly problémát jelentett, hogy mindkét pilótát megölték a terroristák, így még ha sikerülne legyűrni őket, akkor is reménytelen maradna a helyzetük – vették ellen mások. Ekkor az egyik utastársuk közbeszólt, hogy van repülőgép-vezetői képesítése, de csak kisgépes gyakorlattal rendelkezik és akkora gépet még sohasem vezetett mint a Boeing 757-es, ám a földi irányítás segítségével megpróbálja letenni a Boeinget, ha sikerül visszaszerezniük a gép feletti irányítást. „Van pilótánk” – terjedt súgva az utasok között a reményt keltő hír. Az egyik légi-utaskísérő Sandy Bradshaw felhívta férjét és közölte vele, hogy az utasok rövidesen megtámadják a terroristákat, és megpróbálják visszaszerezni az irányítást. Azt is elmondta, a stewardessek vizet forralnak az utastérben őket sakkba tartó terroristák leküzdéséhez. 

Az eltérített Boeing süllyedni kezdett, és már csak alig 12 percre volt a terroristák feltételezett célpontjától
Fotó: YouTube

A két terrorista az utasok szervezkedését látva egyre idegesebb lett ezért egyre hangosabban kezdtek ordítozni, illetve fenyegetőzni. A Boeing időközben elkezdte a süllyedést ami rossz jel volt, mert arra utalt, hogy a gép közeledik a muszlim fanatikusok által kinézett célponthoz. A légi-utaskísérők előretoltak egy szervizkocsit, amit az utasok faltörő-kosként akartak használni a pilótakabin ajtajának betöréséhez. 


Allah akbar! Végig ezt skandálták, miközben földnek vezették a gépet


Miután megbeszélték egymás közt a szerepeket, a karate jártassággal is rendelkező Todd Breamer a csoport élére állt, és kiadta a jelszót: „Are you ready guys? Let’s roll!” (Készen álltok srácok? Akkor csapassuk!). Az utastérben álló két terroristát pillanatok alatt legyűrte az elszánt roham, valószínűleg egyből agyonverték őket. Ezután a szerviz-kocsival elkezdték ostromolni a pilótakabin bezárt ajtaját. A kapitányi ülésben ülő al-Jarrah, és a meggyilkolt első tiszt helyét elfoglalt másik terrorista nagyon megrémült a kabinajtóra záporozó ütésektől és a kintről beszűrődő kiabálástól annál is inkább, mert az ajtó elkezdett széthasadni. 

A 93-as járat a pennsylvaniai Sanksville határában egy nyílt mezőn csapódott a földbe
Fotó: Inquirie News

Az adatrögzítő megmaradt hangfelvételéből tudták rekonstruálni ezeket az utolsó drámai pillanatokat. „Be akarnak törni ide! Tartsd belülről az ajtót! Tartsd!” - üvöltötte al-Jarrah, de hamar rájött, hogy már nem érik el a céljukat még mielőtt az utasok rájuk törnék az ajtót és végeznének velük. „Mi legyen? Fejezzük be itt?” - hallatszik a felvételen a másik terrorista kétségbeesett kérdése, amire al-Jarrah üvöltve azt válaszolta „Húzd le!”. Ezután már csak az hallható, hogy mindkét terrorista egyfolytában hangosan kántálja, „Allah akbar! Allah akbar!” mindaddig, amíg meg nem szakad a felvétel. 

A lezuhant gép egyik roncsdarabja
Fotó: Wikimedia Commons

A United Airlines 93-as járata 2001. szeptember 11-én délelőtt 10 óra 3 perckor a pennsylvaniai Sanksville határában egy nyílt mezőn csapódott a földbe. A katasztrófát senki sem élte túl. Amikor a 93-as járat lezuhant, a szélsőséges iszlamisták által eltérített gép már csak alig 12 percre volt a washingtoni Capitoliumtól, a terroristák feltételezett célpontjától. A 93-as járat hős utasainak önfeláldozása rengeteg emberéletet mentett meg.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!