Itt van a legújabb hír az egyik legkegyetlenebb rákról

Úgy tűnik, hamarosan előrejelezhető lesz egy egyre több fiatalt érintő rettenetes betegség. Egy kutatócsoport olyan anyagot talált az 50 év alattiak vérében, amely kapcsolatba hozható a vastagbélrák kialakulásával. Az eredmények egyelőre megerősítésre várnak.

A tudósoknak sikerült olyan molekulákat találniuk a vérben, amelyek felhasználhatók azon fiatal felnőttek azonosítására, akiket vastagbélrák fenyeget. Ezzel időben felfedezhetővé válhatna a betegség, és több életet lehetne megmenteni.

Egyes vérben lévő anyagok megjósolhatják a vastagbélrákot a fiatalabbaknál.
Egyes vérben lévő anyagok megjósolhatják a vastagbélrákot a fiatalabbaknál

A vastagbélrák túlnyomórészt az 50 év felettieket érinti, de az Egyesült Államokban a fiatalabbak körében is emelkedik a betegség előfordulásának gyakorisága - míg 1992-ben 100 000 50 év alatti emberből 8,6-nál mutatták ki a betegséget, addig 2018-ra ez az arány 100 000-ből 12,9-re emelkedett.

A júliusban az NPJ Precision Oncology című folyóiratban közzétett tanulmányban a kutatók megállapították, hogy az 50 éves kor előtt vastagbélrákkal diagnosztizált betegek vérében magasabb a specifikus metabolitok (anyagcseretermékek) szintje, mint a 60 év feletti vastagbélrákos betegeknél.

A metabolitok azok az emésztés, sejtszintű tevékenység és gyógyszerek lebomlása során keletkező melléktermékek, amelyek a vérben keringenek.

Milyen molekulák jelezték a fiataloknál a vastagbélrák veszélyét?

A fiatalabb betegeknél magasabb volt az arginin nevű aminosav termelésével és lebontásával kapcsolatos metabolitok szintje. Az arginint a szervezet maga állítja elő, de olyan fehérjékben gazdag ételekben is megtalálható, mint a hús vagy a diófélék. Az arginin számos sejtfolyamatban részt vesz, többek között a fehérjék előállításában és a karbamidciklusban is kulcsszerepe van.

A karbamid az emlősök és az ember fehérje-anyagcseréjének végterméke, a szervezet vizelet formájában választja ki.

Az arginin mellett a fiatalabb rákbetegeknél a karbamidciklussal kapcsolatos metabolitok szintje is magasabb volt, mint a 60 év felettieknél.

A tanulmány szerzői szerint az eredmények arra utalnak, hogy a vérben lévő arginintöbblet és a karbamidciklus szokatlanul magas aktivitása közelgő vastagbélrákot jelezhet a fiatalok körében.

A felfedezés segíthet az orvosoknak azonosítani a vastagbélrák által leginkább fenyegetett fiatalokat. Az elképzelés szerint az érintetteket rendszeres szűrővizsgálatokra, többek között

• kolonoszkópiára
  • és széklettesztre lehetne küldeni.

Ezeket a vizsgálatokat általában 45 év felettieknek szokták javasolni, vagy olyan fiatalabb személyeknek, akiknek a családjában már előfordultak vastagbélrákos esetek.

Az arginin molekuláris szerkezete

A metabolitok pontosabban előrejelzik a vastagbélrákot, mint a bélbaktériumok

Egy nemrégiben közölt tanulmány célja az volt, hogy a szakértők jobban megértsék, a bélmikrobiom és a vastagbélrák kialakulása közötti lehetséges kapcsolatot a fiatalabbak körében. Ennek érdekében összesen 64 vastagbélrákos beteget vizsgáltak, akik közül 20-an 50 év alattiak voltak. A tudósok a szövetmintákban kimutatott mikrobákat elemezték.

Ennek a kutatásnak a sikerén felbuzdulva a kutatócsoport a betegek vérét is megvizsgálta, és olyan anyagcseretermékeket keresett a mesterséges intelligencia segítségével, amelyek kifejezetten a fiatalabb vastagbélrákos betegeknél találhatók meg jelentősebb mennyiségben.

Az elemzés arra a megállapításra jutott, hogy a vérben lévő specifikus metabolitok pontosabban előrejelzik a vastagbélrák kialakulását a fiataloknál, mint a bélben élő mikroorganizmusok.

A tanulmány ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy a magasabb argininszint hogyan befolyásolja a rák kialakulásának esélyét. Továbbá a kutatás nem értékelte a nemek közötti különbségeket, és nem vette figyelembe a korábbi antibiotikum-használatot sem, márpedig mindkét faktor befolyásolhatja az ember anyagcseréjét és bélmikrobiomját. Az sem ismert, hogy a betegek átestek-e kemoterápiás kezelésen a vizsgálat kezdete előtt.

A metabolitok és a vastagbélrák közötti pontos kapcsolat feltárásához tehát további kutatómunkára van szükség.

Megemelkedett argininszint a húsevés miatt?

A kutatók úgy vélik, a magas argininszint összefügghet a vörös és feldolgozott húsok hosszú távú fogyasztásával; ezen élelmiszereket korábban a vastagbélrák kialakulásának fokozott kockázatával hozták összefüggésbe. Tekintettel azonban arra, hogy a kutatócsoport nem gyűjtött adatokat az emberek étrendjéről, a magas argininszint az élelmiszereken kívül más tényezőkkel is kapcsolatba hozható.

A szerzők remélik, hogy eredményeiket nagyobb létszámú csoportok vizsgálatával is meg tudják erősíteni. Ha az összefüggés szilárdnak bizonyul, akkor megvizsgálják, hogy a fiatalok étrendjének módosítása és gyógyszerek révén csökkenthető-e a megemelkedett argininszint, és ezzel megakadályozható-e a vastagbélrák kialakulása.