Az aranysaláta, ami hihetetlen mennyiségű vitamint tartalmaz

Genetikailag módosított aranysaláta, ami hihetetlen mennyiségű A-vitamint tartalmaz
A tudósok genetikailag módosítottak egy salátát, amely lényegesen nagyobb mennyiségű A-vitamint tartalmaz, egy olyan tápanyagot, amely szükséges az immunrendszerünk működéséhez, a látáshoz, valamint a növekedéshez és a fejlődéshez. Az úgynevezett aranysaláta így eljuttathatja ezt a kritikus tápanyagot a fogyasztókhoz, miközben ugyanezt a megközelítést a jövőben más zöldségek egészségének növelésére is felhasználhatják a szakemberek.

A spanyolországi Valenciai Műszaki Egyetem (UPV) tudósai által vezetett csapat a dohány rokonában, a Nicotiana benthamiana-ban ötszörösére növelte az A-vitamin mennyiségét, megpróbálta úgy átalakítani a saláta (Lactuca sativa) genetikai állományát, hogy növelje a béta-karotin szintjét; ez egy vörös-narancs színű vegyület, amely a szervezetünkben A-vitaminná alakul. Az aranysaláta erre pont alkalmasnak bizonyult. Ám ahhoz, hogy elkerüljék a salátának az élethez és növekedéshez szükséges természetes fotoszintézis folyamatok megzavarását, a kutatóknak nem a megszokott keretek között kellett gondolkodniuk.

Fotó: Valencia Polytechnic University

A leveleknek a kloroplasztiszok fotoszintetikus komplexében megtalálható karotinoidokra, például béta-karotinra van szükségük a megfelelő működéshez. Ha túl sok vagy túl kevés béta-karotin termelődik, akkor azok nem működnek tovább, és a levelek végül elhalnak

– mondta Manuel Rodríguez Concepción molekuláris biológus, az UPV munkatársa a ScienceAlert online tudományos portálnak.

Hozzátette: a biotechnológiai technikák és a nagy fényintenzitású kezelések kombinálásával sikeresen termeltek és halmoztak fel béta-karotint olyan sejtkompartmentumokban, ahol az általában nem található meg.

Ezért kapta az aranysaláta nevet

A növény az extra béta-karotin egy részét a citoszolban, a levélsejtek folyékony részében tárolta. Így a szakemberek még több vegyületet állítottak elő úgy, hogy néhány kloroplasztiszt kromoplasztiszokká (vagy pigmentkútakká) alakítottak át az úgynevezett crtB baktériumenzim génjének bevitelével, amelyek még több béta-karotint képesek tárolni. A genetikai módosításokon túlmenően a növényeket nagy intenzitású fénykezelésnek is alávetették, aminek hatására a saláták belsejében több zsírtároló egység, úgynevezett plasztoglobulák jöttek létre.

A plasztoglobulák kialakulásának és fejlődésének molekuláris technikákkal és intenzív fénykezeléssel történő serkentése nemcsak a béta-karotin felhalmozódását, hanem biológiai hozzáférhetőségét is növeli

– mutatott rá Luca Morelli, az UPV molekuláris biológusa, aki kiemelte, hogy a saláta béta-karotin készletének javuló biológiai hozzáférhetősége növeli annak elérhetőségét a belekben, ahol A-vitaminná alakul át.

A magasabb megvilágítású kezelés növeli a β-karotin tartalmát és a salátalevelek biológiai hozzáférhetőségét
Fotó: Plant Journal

A plusz béta-karotin bőségesen megtalálható:

• a sárgarépában és
  • a sütőtökben, amely sárgává változtatja a salátát, és ezért kapta a kutatók által adott „aranysaláta” nevet.

Egy 2023-as tanulmány szerint az A-vitamin hiánya világszerte több százmillió embert érint. A Plant Journal tudományos szaklapban publikált kutatás szerint a rossz táplálkozás következményeinek korlátozásához ezért kulcsfontosságú, hogy a tudósok újszerű módszereket találjanak arra, hogy minél több ember étrendjét feljavítsák. Az A-vitamin hiánya xerophthalmiát és más egészségügyi problémákat okozhat, de halálhoz is vezethet, ami világszerte érinti az alultáplált gyerekeket.