Yu Fukusawa, a Tohokui Egyetem munkatársa azt mondja, meglepő, hogy gombáknak milyen képességük van. Van memóriájuk, tanulnak és döntéseket hoznak. Az emberekkel összehasonlítva a problémamegoldásban lévő különbségek elképesztőek.
A gombák spórák felszabadításával növekednek, melyek csíráznak és hosszú, pókszerű szálakat, micéliumot alkotnak a föld alatt. Általában mi csak a felszínen lévő kis gombákat látjuk anélkül, hogy realizálnánk, hogy egy hatalmas összekapcsolt micéliumhálózat van a lábaink alatt. Ezeken a hálózatokon keresztül osztják meg az információkat, valahogyan úgy, ahogyan idegi kapcsolatok az agyban.
A jelen tanulmány azt vizsgálta, hogy egy fát lebontó micéliumhálózat hogyan reagál két különböző helyzetre: fatömböket helyeztek körbe, és keresztbe. Például, ha a gomba nem mutat döntéshozatali képességeket, akkor egyszerűen szétterjed egy középpontból anélkül, hogy figyelembe venné a tömbök helyzetét. De a kutatók nem ezt tanúsítják.
A keresztbe rendezésnél a kapcsolat foka nagyobb volt a legkülső négy blokkban. Azt feltételezték, hogy ennek oka, hogy a legkülső blokkok „előörsként” szolgáltak a micéliumhálózat számára, hogy táplálékot felfedező útra induljanak, ezért sűrűbb fokú kapcsolatra volt szükség. A körbe rendezésnél a kapcsolat foka minden blokknál ugyanaz volt. A kör holt középpontja azonban gombamentes maradt. Felvetődött, hogy a micéliumhálózat nem látta hasznát, hogy túlterjessze magát egy már jól benépesült területen.
Ez a felfedezés azt sugallja, hogy a micéliumhálózat képes volt a teljes hálózaton át információt közölni a környékről, és megváltoztatni a növekedés irányát ilyenformán az alak alapján.
A gombák rejtélyes világának megértése korlátozott, különösen, amikor összehasonlítjuk a növényekről és állatokról való ismereteinkkel. Ez a kutatás segít jobban megérteni, hogyan alakultak ki az organizmusokban a biotikus ökoszisztéma funkciók és a különböző kogníciós módszerek. Az eredményeket a Fungal Ecology magazinban publikálták 2024. szeptember 12-én.
(Forrás: Tohokui Egyetem: https://www.tohoku.ac.jp/)