Sagittarius A*: nem a valóságot látjuk a Tejútrendszer szupermasszív fekete lyukának fotóján

Így látja az Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) rádiótávcső-rendszer a Tejutat, és benne galaxisunk központi óriás fekete lyukának, a Sagittarius A*-nak a helyét.
Fotó: ESO/José Francisco Salgado (josefrancisco.org), EHT Collaboration/José Francisco Salgado/José Francisco Salgado Phd
Noha a galaxisunk közepén lévő szupermasszív fekete lyukról készült első felvétel a tudományörténet ikonikus fotójának számít, de az új kutatások szerint mégsem biztos, hogy valós. A Sagittarius A* a galaxis középpontjában lévő mintegy négymillió naptömegű szupermasszív fekete lyuk első történelmi jelentőségű asztrofotója nem lehet pontos, nem a valóságot mutatja – állítja egy új tanulmány.

Az újonnan publikált kutatások azt sugallják, hogy a Tejútrendszer centrumában lévő szupermasszív fekete lyukról, a Sagittarius A*-ról készült első, tudománytörténeti értékű kép nem a kozmikus objektum pontos ábrázolása. A képet az Event Horizon Telescope (EHT) együttműködése készítette és számos kutató igazolta, hogy a felvétel a Sagittarius A*-t ábrázolja.

A  Sagittarius A*  a galaxis középpontjában (az Eseményhorizont Távcső felvétele)
A  Sagittarius A*  a galaxis középpontjában (az Eseményhorizont Távcső felvétele)
Fotó: EHT Collaboration

Miért nem a valós helyzet látszik a Sagittarius A* elhíresült felvételén?

A Sagittarius A* szupermasszív fekete lyuk olyan az EHT elhíresült fenti képén , mint egy narancsszínű fényben izzó fánk. Amit a kép közepén látunk, az a fekete lyuk árnyéka amit a fekete lyukba eső anyag által létrehozott fényes gyűrűs szerkezet vesz körül. Magát a fekete lyukat értelemszerűen nem láthatjuk, hiszen az objektumnak olyan iszonyatos a gravitációs ereje, hogy a fekete lyuk eseményhorizontján túlról még a fény sem tud kiszabadulni. Az új tanulmány azonban azt állítja, hogy a felvételen látható szép gyűrű formájú struktúra nem lehet valós.

A  Sagittarius A* szupermasszív fekete lyukról készített művészi ábra
Fotó: Space.com

Ehelyett az elemzésük azt sugallja, hogy a Sagittarius A* (Nyilas A*) szupermasszív fekete lyuknak melynek tömege több mint 4 millió Nap tömegének felel meg, egy megnyúlt akkréciós korongja van - ez az a terület, ahol az anyag beleesik a fekete lyukba -, ami viszont nem látható a képen. Azzal érvelnek, hogy a felvételen látható látványos gyűrű egy része nem más, mint a kép kidolgozása során keletkezett mesterséges effektus. – A mi képünk kelet-nyugati irányban kissé megnyúlt és a keleti fele világosabb, mint a nyugati.

A Sagittarius A* és környezete a NASA Cahndra űrtávcsövének röntgen tartományban készített felvételén
Fotó: NASA/JPL-Caltech

- Úgy gondoljuk, hogy ez a forma azt jelenti, hogy a fekete lyukat körülvevő akkréciós korong körülbelül a fénysebesség 60 százalékával forog” – mondta Miyoshi Makoto, a kutatás vezetője, a Japán Nemzeti Csillagászati Obszervatóriumának adjunktusa, akit az Ilf Science tudományos hírportál idéz. „Akkor mégis, miért jelent meg ez a gyűrűszerű kép?” – teszi fel a kérdést Miyoshi Makoto. „Nos, egyetlen távcső sem tud tökéletesen csillagászati képet rögzíteni. Feltételezzük, hogy a gyűrűkép az EHT képalkotó elemzése során elkövetett hibákból származott, és aminek egy része műtárgy, nem pedig a tényleges csillagászati struktúra volt."

Mi is valójában a Sagittarius A* ?

Az Event Horizon Telescope képének létrehozásához a kutatócsoport több különböző rádióteleszkópot hangolt össze a Föld minden tájáról, amelyek egyszerre figyelték meg a Sagittarius A* régióját.

A Sagittarius A* - rövidítve Sgr A*- egy nagyon fényes és kompakt rádióforrás a Tejútrendszer centrumában, a Nyilas (Sagittarius) és a Skorpió csillagkép határán. A Sagittarius A* közelében az eddigi megfigyelések alapján egy roppant nagy tömegű úgynevezett szupermasszív fekete lyuk található. Az Sgr A* körül keringő S2 jelű csillag mozgásának adataiból az következik, hogy az Sgr A* magának ennek az órási szupermasszív fekete lyuknak a helye.

Ezzel végeredményben egy akkora rádióteleszkópot hoztak létre, mint a Föld, amely sokkal nagyobb felbontású képet tud készíteni, mint amennyit egyetlen, mégoly nagy műszerrel lehetséges lett volna. A feladat rendkívül nehéz és összetett volt, mert nem csak egy pillanatfelvételt, hanem felvételek egész sorát kellett elkészíteni az értékelhető eredményhez. A Sagittarius A* környezete nagyon dinamikus, így az EHT adatok elemzéséhez külön szoftvert kellett kifejleszteni.

A Tejútrendszer központja a Sagittarius A* környezetével
Fotó: NASA/CXC/MIT/F. Baganoff, R. Shcherbakov

Az új tanulmányban, ami a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society szaklapban jelent meg a csapat újraelemezte az EHT-adatokat és más választ talált. Az asztrofizikusok szerint mindkét megközelítés elfogadható. A második tanulmány szerzői úgy vélik, hogy az EHT által az elmúlt években végzett megfigyelésekhez hasonló új észlelések tisztább képet adhatnak a Sagittarius A* valódi alakjáról, de még várnunk kell a pontosabb és a képszerkesztési, illetve elemzési hibákat jobban kiszűrő felvételere.