Új holdja lett a Földnek, váratlanul Föld körüli pályára állt egy aszteroida

Szeptember 29-én, vasárnap a Föld befogott egy új „miniholdat”, a 2024 PT5-öt. A busz méretű aszteroida várhatóan 57 napig kering bolygónk körül, de sajnos a minihold túl kicsi ahhoz, hogy az amatőr égi megfigyelők számára látható legyen.

A ragaszkodó űrszikla valójában egy földközeli aszteroida, amely a becslések szerint 10 méter széles, vagyis körülbelül olyan hosszú, mint egy iskolabusz. A Föld gravitációja által egy szokatlanul közeli megközelítés során elkapott „minihold” az előrejelzések szerint mindössze 57 napig kering bolygónk körül; november 25-én az aszteroida kiszabadul a Föld hatása alól, és kísérő nélkül folytatja szokásos Nap körüli útját - írták a csillagászok az AAS Research Notes című folyóiratban.

minihold
A 2024 PT5 aszteroida két hónapig lesz a Föld miniholdja
Fotó: Space.com

A minihold csak professzionális távcsővel látható

Bár a második hold gondolata szürreálisan és izgalmasan hangzik, a 2024 PT5 egy többnyire láthatatlan útitárs lesz. Az állandó holdunknál legalább 300 000-szer kisebb méretű új minihold túlságosan apró ahhoz, hogy szabad szemmel látható legyen - és a kereskedelmi háztáji távcsövek és csillagleső távcsövek sem segítenek sokat.

„Az objektum túl kicsi és halvány a tipikus amatőr távcsövek és teleszkópok számára”

- mondta a tanulmány szerzője Carlos de la Fuente Marcos, az Universidad Complutense de Madrid professzora a Live Science testvéroldalának, a Space.com-nak adott interjúban.

„Az objektum azonban bőven a hivatásos csillagászok által használt tipikus távcsövek fényességtartományán belül van” – tette hozzá a csillagász.

Ez azt jelenti, hogy a Föld új holdacskáját csak akkor láthatjuk, ha megvárjuk, amíg egy professzionális obszervatórium kutatói képeket adnak ki róla.

Az új tanulmány szerint a 2024 PT5 valószínűleg az Arjuna aszteroidaövből, egy másodlagos aszteroidaövből származik, amely szorosan igazodik a Föld pályájához. Tekintettel a bolygónkhoz való közelségére, a kis aszteroida várhatóan 2025 januárjában, majd 2055-ben újból megközelíti majd a Földet.