Indonéziában, pontosabban Celebesz szigetén láthatóak hánccsal bevont, odvas fákból álló erdők. Ez a jelenség az ott élő torajákhoz köthető, akik gyermek halála esetén fiatal fa törzsébe vájt üregbe teszik a testét, amit aztán elfednek: úgy hiszik, ha nem nőhetett fel, akkor majd a fával együtt cseperedik.
Ugyanennél a népcsoportnál előfordulnak úgynevezett vertikális temetők is, amelyek a felnőtt törzstagok testeit őrzik. A leginkább csónakokra hasonlító koporsókat bizonyos esetekben sziklahasadékokba illesztett gerendákra fektetik, vagy túlvilági hangulatú erdőmélyi „sírkertjükben” barlangokba, kiszögellésekre, mesterséges vájatokba helyezik a faládákat, és az elhunytakra hasonlító, életnagyságú szobrokat állítanak a szarkofágok elé, amelyek a földről is láthatóak. Fontos a sziklafal magassága is: minél távolabb van a nyughely a talajtól, a toraják hite szerint annál hamarabb jut el a lélek a túlvilágra.
Nyomasztó és vidám sírkertek
Nekropoliszt nemcsak a földfelszínen lehet létrehozni, hanem víz alatt is. Egyedülálló példája ennek a Neptun-emlékzátony, amely nagyjából tizenkét méteres mélységben fekszik Florida déli partjainál. Lépcsősorok, oszlopok, szobrok és kapuk lepik el a fövenyt, ami miatt a létesítmény úgy néz ki, mintha maga az elsüllyedt Atlantisz lenne. A búvárok számára is elérhető hely különlegessége, hogy minden tárgy előtt látható egy emléktábla: a nevek arra az elhunytra utalnak, akinek a hamvait az alapanyaghoz keverték.
Talán még ennél is hátborzongatóbb hangulatot áraszt az oroszországi Dargavs település, amelyet a holtak városaként is emlegetnek. Nem véletlenül, ugyanis az ott álló közel száz házban sosem lakott élő ember – ezek ugyanis kripták. A lakóházaknak tűnő építményeken egyetlen ablak található, amelyen keresztül a közelben élt népek (feltehetően az oszétok) a holttesteket betolták
A kutatás jelenlegi állása szerint a 16–18. századból származhatnak a maradványok, de találtak 12. századiként meghatározott csontokat is. Néhány kripta többemeletes, ezekben valószínűleg egy-egy család tagjai nyugszanak.
Az alaszkai Eklutna temetőjében egészen másfajta légkört teremtenek a házikók. A Saint Nicholas-templom sírkertjében a hagyományok szerint minden hantot lefednek egy takaróval, majd nagyjából 40 nappal később az elhunyt családja egy fából készített babaházszerűséget helyez fölé, amelyet színes festményekkel dekorálnak ki.
A szertartás részeként a túlvilági lakhelyként szolgáló építményeket nem javítják vagy gondozzák, hanem hagyják, hogy az időjárási viszontagságoknak köszönhetően lassan a földdel váljanak egyenlővé.
A romániai Szaploncán van a világ egyik legszebb sírkertje, amely Eklutnához hasonlóan a színek kavalkádjáról ismert. A „Vidám temető” fejfáinak egy részén gyönyörű kereszt magasodik, amelyeket 1935 és 1977 között Stan Ioan Pătraş készített, halála után pedig 2022-ig tanítványa, Dumitru Pop-Tincu faragott tölgyfából. Az élénk színű olajfestékkel díszített műveken a kék dominál, és a rajtuk olvasható szövegek gyakran az elhunytak fiktív monológjai, amelyek megmosolyogtatják az arra járókat.
A szégyen temetői
Oroszország negyedik legnagyobb városában, Jekatyerinburgban létezik egy temető, amely hangulatában és kinézetében is a kilencvenes évek maffiaháborúit idézi. Ennek oka egészen egyszerű: ez egy gengsztersírkert. A Szovjetunió felbomlása utáni összecsapások során meggyilkolt bűnözők hantjait többnyire márvány borítja, a táblákat szépen kidolgozott domborművek vagy gravírozások díszítik, amelyek az elhunytat ábrázolják, a bandán belül használt becenevek pedig aranyozással kerültek a vésetek mellé.
Habár ezt sem lehet hősi emlékkertnek nevezni, a franciaországi Oise-Aisne amerikai hadi temető ötödik egységét egyenesen a szégyen parcellájának hívják.
Az első négyben több ezer, az első világháborúban elesett újvilági férfi nyugszik, azonban az „E” jelű telek olyan tengerentúli katonák maradványait rejti, akiket a második világégés során elkövetett köztörvényes bűneik miatt végeztek ki. Szó szerint rejti, ugyanis a sövénnyel körbevett pázsitot csupán földbe süllyesztett, számozott táblák törik meg, amelyeken még név sincs. Az udvar csak a gondnok irodáján keresztül érhető el, és a látogatás kizárólag külön engedéllyel lehetséges.
Csontokkal teli katakombák
Ezzel szemben vannak olyan temetők, amelyek kifejezetten turistacélpontnak számítanak. Ilyen a hallstatti Mária mennybemenetele templom csontháza is, ahol nagyjából 1200 ember maradványait őrzik.
Az apró település hegyoldalban fekvő temetőjében 1720 körül kezdődött az a hagyomány, hogy a helyszűke miatt a régi sírokat kihantolták, a koponyákat kifehérítették és ráírták a fejfáról az adatokat, némelyiket kidíszítették, majd összegyűjtötték őket a nekik szánt épületben.
Hasonló látványosságot jelentenek a Párizs alatt húzódó alagútrendszer egyes részei, ahová a 18. század végén hordták le a felszámolt köztemetőkből a maradványokat. A régi kőbányák folyosóin sorokba rakták a csontokat, a koponyákat pedig egyesével vagy különböző alakzatokban közéjük helyezve díszítőelemként használták.
A palermói kapucinusok katakombájába is a morbid kíváncsiság viszi le a látogatókat: itt több száz mumifikált test kapott helyet fekvő, ülő vagy álló pozícióban. A 16. században a kolostor kinőtte a temetőt, így a szerzetesek föld alatt létesített kriptákba kezdtek temetkezni. A rend később elkezdte a testek tartósításának gyakorlatát is, amelyet elsősorban gazdag családok kérhettek halott szeretteik részére – természetesen bőséges adomány ellenében.
További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak.