Szinte mindenkivel előfordult már, hogy a világ valamelyik repülőterén hosszú órákat volt kénytelen várakozni, mert a járata még meg sem érkezett időben, nemhogy pontosan indulna. Olyan eset is gyakori, hogy már a gép fedélzetén tartózkodva kell várakoznia az utasoknak, ami még talán az előbbinél is sokkal kényelmetlenebb. Az elmúlt év talán legemlékezetesebb ilyen esete az amerikai JetBlue légitársaság utasaival történt meg, akiknek az év egyik kiemelt időszakában - Valentin napon - 11 órát kellett rostokolniuk a fedélzeten a New York-i JFK repülőtéren.
Természetesen ezek kirívó esetek és senkinek sem kell arra készülnie, hogy gépe egészen biztosan hosszú órákat fog késni. Már csak azért sem, mert létezik egy rangsor, amely évről évre összegyűjti azokat a légitársaságokat, amelyek a lehető legpontosabban szállították a kívánt célpontra utasaikat, így bárki kiválaszthatja azt a céget, amelyikkel jó eséllyel időben, menetrend szerint fog megérkezni.
A lista összeállításához a lehető legtöbb légitársaság menetrendjét, útvonalhálózatát, flottájának nagyságát és más egyéb körülményeket is figyelembe vették, s az elemzésből az derült, ki, hogy a késéseket legtöbbször a szigorúbb biztonsági intézkedések, a létszámhiány, vagy a személyzet cseréjének késlekedése okozza. Ezek mellett - főleg az ünnepi időszakokban - a légifolyosók és a repülőterek telítettsége, valamint az időjárás is a késések gyakori oka között szerepel.
Az is természetesnek mondható, hogy a hatalmas flottával rendelkező nagy légitársaságoknál - mint például Európában a British Airways, vagy Amerikában az American Airlines - könnyebben előfordulhatnak késések, mint a kisebb, kevesebb gépet üzemeltető és kevésbé frekventált útvonalakon közlekedő cégeknél nagyobb a pontosság.
1. Hawaian Airlines
Ezért fordulhat elő, hogy például az Egyesült Államokban az Amerikai Közlekedési Minisztérium adatai szerint a Hawaian Airlines vezeti a pontossági listát 93 százalékkal, ami azt jelenti, hogy az összes járata közül ekkora arányban érkeztek meg célállomásukra az előírt időben a gépek. A legnagyobb hawai légitársaságnál például idén októberben a 150 menetrendszerinti járat közül egyetlen egy sem késett.
2. Aloha Airlines
Az amerikai lista második helyén szintén egy, a Hawai-szigeteken működő légicég, az Aloha Airlines végzett 92,4 százalékos pontossággal. A szigetek kisebbik légitársasága kizárólag az Egyesült Államok városaiba működtet járatokat.
3. Southwest Airlines
A nagy amerikai légifuvarozók közül a Southwest Airlines bizonyult a legjobbnak 80,4 százalékkal, de az összesített listán ez csak a harmadik helyre volt elég. A pontossági statisztika 1987-es kezdete óta a Southwest produkálta a legjobb mutatókat az amerikai légitársaságok közül, hiszen járatai 20 év alatt 82,1 százalékban érkeztek meg pontosan. A dallasi központú cég naponta 3300 járatot közlekedtet, s a pontosságának titka a repülőterek jó kiválasztásában rejlik. A legelső fapados légitársaságnak számító cég a kevésbé frekventált repülőtereket használja, ami nagyban csökkenti a késések kockázatát a nagyobb forgalmú központi repülőterekhez képest. A cég ráadásul a menetrendet sem aszerint állítja össze, hogy minél jobb legyen a csatlakozás a többi légicég járataihoz. Talán nem a legnépszerűbb modell az utasok körében - hiszen így megnő a várakozási idő két járat között - de kétségtelenül hatékony.
4. Frontier Airlines
Az amerikai lista negyedik helyén egy kevésbé ismert légitársaság, a Frontier Airlines áll 79 százalékos pontossággal. A tizenhárom évvel ezelőtt indított légicég központja Denver városában van és 60 repülőgépből álló flottája amerikai, kanadai és mexikói városokba közlekednek.
5. Air Tran
A fapados Air Tran légitársaság áll az ötödik helyen, s járatai 77,2 százalékban érkeznek meg pontosan célállomásukra. A napi 700 járatot üzemeltető cég központja Atlantában van és járatai elsősorban a keleti part városaiba közlekednek. Az előkelő helyet annak ellenére sikerült megszereznie a légitársaságnak, hogy az atlantai közismerten a világ egyik legforgalmasabb légikikötője.