Az idei év utazási statisztikái még nem állnak pontosan rendelkezésünkre, de nagy biztonsággal elmondható, hogy 2007-ben is a jól ismert, bevezetett úticélok voltak a legnépszerűbbek a hazai utazók körében. Ezek közül is elsősorban az olcsóbb ajánlatok vonzották nagy számban a turistákat, ami szakemberek szerint az idei megszorító intézkedéseknek köszönhető. A lakossági jövedelmek csökkenésének korlátozó hatása a harmadik negyedév végére vált általánossá és a magyarok külföldi utazásait, illetve költéseit számottevően befolyásolták a forint árfolyamának változásai is.
A visszaesést jól jelzik a várakozások is: a magyar háztartások mintegy négytizede tervez a közeljövőben üdülést, 4 százalékuk a következő három hónapban. A családok többsége, 59 százalékuk egy éven belül egyáltalán nem tervez utazást, derül ki a legfrissebb Turizmusbarométer-indexből.
2005-ben a családok üdülésre majdnem 200 ezer forintot terveztek költeni, 2006 első felében több mint 170 ezer forintot, az év második felében már csak 135 ezer forintot. 2007 első felében már csak 120 ezer forintot szántak e célra. A 2007. év végi felmérés szerint azonban az összeg újra emelkedésnek indult, már 136 ezer forintot terveznek átlagosan és személyenként költeni üdülésre.
Ezek alapján érthető, hogy főleg az olcsóbb nyaralási lehetőségek voltak keresettek a mögöttünk lévő esztendőben. A hazai piacvezető utazási irodánál, a Neckermannál elmondták, hogy az idei év egyértelmű slágere - egyébként várakozásaiknak megfelelően - Bulgária lett. A szocialista időszak kedvelt nyaralóhelye az utóbbi években egyre korszerűbb szállodákkal és színvonalasabb szolgáltatásokkal várja a külföldi vendégeket. A bulgár tengerpart a nyugat-európai országokban is egyre népszerűbb célpont, elsősorban olcsósága miatt.
Egyre többen választják a Napospartot
Természetesen Bulgáriában is a tengerpart jelenti a legnagyobb vonzerőt, így a Burgasz és Várna környéki, illetve a naposparti 3-4 csillagos szállodák voltak a legnépszerűbbek, de az ország nem csak a nyári időszakban jelent komoly vetélytársat a többi jól ismert úti cél mellett. Bulgária ugyanis sícentrumait is rohamtempóban fejleszti: a Rodope vagy éppen a Vitosa hegység magasan fekvő síterepei európai színvonalú szolgáltatásokkal várják a vendégeket, akik már nemcsak a régióból és a volt szocialista tábor országaiból, hanem nyugatról, Németországból, vagy Nagy-Britanniából is szép számmal érkeznek.
Az Adriai-tenger partvidéke 2007-ben is a legnagyobb sláger volt, csakúgy mint a nyári időszak két másik kedvelt desztinációja, a görög szigetek, vagy Spanyolország. Az utazási irodák természetesen évről-évre új helyszíneket vesznek fel kínálataikba, amelyekről úgy gondolják, népszerűek lehetnek a turisták körében. Ilyen helyszín volt az idei évben az eddig jobbára ismeretlen Zöldfoki-szigetek, Afrika nyugati partjainál.
Tunézia nemcsak a tengerpartról szól
Idén is kedvelt nyaralóhely volt Tunézia, ahol szintén több szálloda közül válogathattak a vendégek, mint a megelőző években. A tunéziai piac fokozatosan növekszik, és a piacot a kifejezetten egy országgal foglalkozó specialista irodák uralják - mondták a Neckermannál. Az egzotikusabb közeli üdülőhelyek közül szintén kedvelt volt a török tengerpart, ahol a 4-5 csillagos, all inclusive szolgáltatást nyújtó szállodákat keresték sokan.
A görögországi szigetek közül továbbra is a két legismertebb, Korfu és Kréta vitte a pálmát, a már néhány éve bevezetett Zakynthosz még mindig inkább speciális, egzotikusabb célpontok közé tartozott a hazai turisták szemében. Újdonság volt az idei szezonban a görögországi Mykonos szigetére indított rendszeres charterjárat, amelytől a forgalom jelentős növekedését várták a szakemberek. Mykonos - bár néhány éve szerepel az utazási irodák ajánlataiban - eddig kevéssé volt népszerű a magyar turisták körében, pedig a sziget kifejezetten különleges helynek számít.
Korfu vezet Görögországban
Az idei évben is érezhető volt, hogy csökken Horvátország egyértelmű vezető pozíciója. Természetesen továbbra is déli szomszédunk volt a legnépszerűbb, de a turisták számának növekedése megállt. Ennek részint az lehet az oka, hogy a horvátországi árak egyre inkább a nyugati színvonalhoz közelítenek, másrészt pedig az idei évben látványosan magára talált a Balaton, így már nem él a "Horvátország olcsóbb a Balatonnál" tévhit az emberekben.
Horvátország versenytársra talált
A nyaralóprogramok mellett 2007-ben is sokan keltek útra valamely európai nagyvárosba 2-3 éjszakára, vagy a kilenc hosszú hétvége valamelyikén. Ezek közül hagyományosan a három "nagy" főváros, London, Párizs és Róma a legépszerűbb célpont, de ismét sokan utaztak a magyarok közül Bécsbe is, ráadásul nem a korábbi egynapos bevásárlóutak voltak kelendőek, hanem itt is a 2-3 éjszakás csomagokat választották a legtöbben.
Újra felfedezzül Bécset
A megkérdezett turisztikai szakemberek véleménye szerint a megszorító intézkedések várhatóan jelentősen befolyásolták a hazai utazási piacot, ami, haha nem is nagy mértékben tovább csökkenti az utazók számát. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a szigorításoknak pszichés hatásuk is volt, hiszen az utazások árai nem emelkedtek jelentős mértékben a megelőző évhez képest, így sok esetben azok sem vállalták az utazást, akik egyébként megtehették volna.
Az utazások árait nemcsak a hazai, hanem a fogadó országokban életbe léptetett árváltoztatások is módosíthatják, így egy-egy utazás ára nem kizárólag a hazai gazdasági helyzettől függ. Az árváltozás elsősorban a drágább, repülős utazások számának csökkenésében jelentkezett, helyettük megnőtt az autós utazások népszerűsége, mivel ezekhez jobb áron lehetett hozzájutni.