A British Airways légitársaság Pekingből érkező 38-as számú járata, egy Boeing 777-es a tízórás út utolsó néhány percéig kifogástalanul viselkedett. A csütörtöki leszállás végső szakaszában, a Heathrow repülőtértől 3 kilométerre, Nyugat-London sűrűn lakott negyedei felett 180 méterrel azonban egyszeriben vége szakadt az addig rutinszerű landolási folyamatnak: a hajtóművek - egyelőre rejtélyes okból - ugyanabban a pillanatban felmondták a szolgálatot, és semmilyen teljesítményfokozó utasításra nem reagáltak.
A gép tolóerő nélkül, gyakorlatilag vitorlázva tette meg a hátralévő utat, és épphogy elérte a Heathrow repülőteret. A leszállópályát azonban már nem: alig néhány méterrel a Heathrow kerítése, illetve a mellette húzódó négysávos gyorsforgalmi út felett átlendülve, közvetlenül a kerítés után, a füvön landolt, csaknem 400 méternyire a pálya elejétől.
John Coward első tiszt, aki a válságos pillanatokban a gépet vezette, a Sunday Mirrornak elismerte: amikor észlelte a hibát, először maga sem hitte, hogy sikerül elkerülni a katasztrófát. Nem gondoltam, hogy átvisszük a kerítést - fogalmazott a pilóta.
Szavainak különös súlyt ad, hogy a szorosan London nyugati határához tapadó Heathrow-t sűrűn lakott városnegyedek övezik. Az uralkodó szélirány miatt általában keletről leszálló gépek az egész város területe felett átrepülnek, és több nyugat-londoni kerület - Fulham, Richmond, Hounslow, Hatton Cross - közvetlenül a végső megközelítési légifolyosó alatt fekszik.
A rejtélyes baleset lehetséges okait szakértők továbbra is csak találgatják. Abban szinte teljes az egyetértés, hogy a két hajtómű egyazon pillanatban nem romolhatott el, ennek az esélyét a hozzáértők a nullához közelítőnek mondják.
A szakemberek a "valószínűtlen, vagy igen valószínűtlen" kategóriába sorolják a pilótahibát, az üzemanyag kifogyását vagy szennyezettségét, és azt is, hogy az üzemanyagnak az egyes tartályok közötti áramoltatását végző rendszer romlott volna el, mindkét hajtóművet egyszerre megfosztva a kerozinellátástól.
A szakértők figyelmének középpontjában van ugyanakkor a fedélzeti vezérlő számítógép, mert annak hibája viszont okozhat kettős motorleállást. A The Sunday Timesnak egy volt pilóta azt mondta: ha mindkét motor egyszerre leáll, "az csak parancsra történhet", vagyis akkor, ha a számítógép hibás utasítást ad.
A British Airways, amelynek flottájában 43 Boeing 777-es van, most sorban átnézi mindegyik ilyen gépének számítógépes szoftverjeit, a típust azonban nem állítja le.
A balesetet szenvedett gépet vasárnap távirányítású kerekes platformokra emelték, és begyűjtötték az egyik letört futóművet is; a részletes - jó eséllyel hónapokig tartó - vizsgálatot az egyik közeli hangárban kezdik meg.