Több tucat légi marsall és hivatalos repülőgép pilóta megkérdezésével készített felmérés szerint csupán 280 amerikai repülőjáraton érezhetik védve magukat az utasok a terroristák fedélzeti akcióiktól. A felfegyverzett légi marsallok az utasok között, civil ruhában, a laikusok számára észrevétlenül foglalnak helyet valahol a pilótafülkéhez legközelebb eső sorokban. Erre azért van szükség, hogy fegyveres támadás esetén minél gyorsabban be tudjon avatkozni a pilóták védelmében.
Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (TSA) nem kommentálta a CNN információit, de Greg Alter, a légi marsall programban részt vevő szakember szerint ez egy túlságosan alulbecsült adat, a valóságban ezres nagyságú a védett repülőgépek száma, a pontos számot viszont biztonsági okokból nem teszi közzé a hatóság.
A légi marsall program 1970-ben kezdődött az Egyesült Államokban, miután rövid időn belül több repülőgépet térítettek el terroristák, de igazán nagy lendületet csak szeptember 11-i terrorakciók után kapott a program. Ettől kezdve a speciálisan képzett, az utasok és a személyzet megóvásáért felelős marsallok munkáját az amerikai légiközlekedés biztonsága szempontjából nélkülözhetetlennek tartják.
Ennek ellentmond, hogy a CNN által megkérdezett belföldi és nemzetközi útvonalakon is repülő pilóta elmondta, hogy az utóbbi hat hónap alatt egyetlen alkalommal sem látott légi marsallt az általa vezetett repülőgépeken, hasonlóan nyilatkozott egy New Yorkból repülő pilóta is, aki a pilótafülkében repülés közben tartott pisztolya miatt névtelenséget kért, s elmondta, hogy alig van olyan alkalom, amikor légi marsallal találkozott volna. A repüléseim kevesebb mint 1 százalékában találkoztam fegyveres marsallal a fedélzeten -mondta a CNN riporterének.
A CNN-nek munkájuk védelme miatt névtelenül nyilatkozó légi marsallok elmondták, hogy épp a New York-i és washingtoni járatoknál hiányoznak a leginkább a fegyveres kísérők, s jelenleg sokkal kevesebb marsall jut ezekre a városokra, mint a terrortámadást megelőző időszakban.
A TSA mereven elzárkózik attól, hogy nyilvánosságra hozza a légi marsallok pontos számát, illetve, hogy a napi légijáratok hány százaléka áll védelem alatt. A nyilatkozó légi marsallok elmondták, hogy őket úgy tájékoztatták: a repülőjáratok 5 százaléka áll fegyveres védelem alatt. Ez többük szerint ugyanakkor nyilvánvalóan lehetetlen, már csak a testületnél dolgozó marsallok száma miatt is. Egyikük szerint a nagy titkolózásnak csak egyik oka a biztonság, a másik az lehet, hogy az ügynökség egyszerűen nem szeretné, ha nyilvánosságra kerülnének a hiányosságok.
Az amerikai közvélemény valószínűleg nagyon megdöbbenne, mennyire kevéssé biztosítottak a légijáratok, a többség ugyanakkor azt is megérti, hogy képtelenség minden egyes repülőre fegyveres őrt állítani - mondta az egyik marsall.
A légi őrök száma ráadásul folyamatosan csökken. A csúcspont a 2003-as év volt, s az azóta a testülettől távozott ügynököket csak alig-alig pótolták. Dallasban 44, Seattle-ben pedig 40 százalékkal csökkent a marsallok száma, Las Vegasban a korábbi 245 helyett csupán 47 aktív marsallt tartottak nyilván idén februárban.
A pilóták viszont nincsenek meglepve a marsallok számának csökkenése miatt. David Mackett, a pilóták biztonsági szervezetének elnöke, maga is gyakorló pilóta, a kollégákkal és légi marsallokkal folytatott beszélgetései alapján úgy véli, hogy a TSA jelentősen túlbecsüli - 6,5 százalékban adja meg - hivatalos megnyilatkozásaiban a fegyveres légiőrök számát.
A TSA és a pilóták a védettség tényén is vitatkoznak: az ügynökség gyakran olyan járatokat is védettnek neveznek, amelyen fizikailag nem tartózkodik légi marsall. Az ügynökség álláspontja szerint az a járat is védettnek tekinthető, ahol például a pilóta tart fegyvert a pilótafülkében, de nem kapott speciális kiképzést.
Európában is működnek olyan légitársaságok, amelyek bizonyos, kitüntetett szerepű járataikon alkalmaznak légi marsallokat, az izraeli El Al légicégnél pedig az összes járaton helyet foglal egy civil ruhás fegyveres biztonsági ember.