Az ingyenes elsőbbségi beszállás, csomagfeladás ma már a múlté, az olcsó fapados repülőjegyekre egyre több extra díj adódik. A vezető európai fapadosnál korábban csak azok az utasok élvezhették az ingyenes elsőbbségi beszállás lehetőségét, akik az interneten intézték a jegykezelést (becsekkolást). Múlt héttől ez a kedvezmény is megszűnt a Ryanair utasai számára, ugyanis az online becsekkolóknak is fizetniük kell, mégpedig 4 fontnak megfelelő összeget, kb. 1200 forintot.
Az újabb díj csak egy a sok közül, amelyeket a Ryanair az elmúlt hat évben vezetett be az utasok nem kis bosszúságára. Fizetni kell a hitelkártyás fizetésért, a csomagfeladásért és a repülőtéri jegykezelésért is. A példa ragadós, az ír diszkontcég újításait azóta a legtöbb cég átvette, így most már a Wizz Air, vagy a sokáig ellenálló Sky Europe járatain is hasonló plusz díjakra kell számítani. Ezek mellett a kötelező biztosításért, sőt később a fedélzeti mobilhasználatért is fizetnünk kell majd - írja összeállításában a The Guardian. .
Ezekkel az extra díjakkal kalkulálva a nagy fapados cégek könnyebben akciózhatnak, s hirdethetik meg nagy felhajtással a különböző nulla forintos akciókat. Maradva a Ryanairnél, egyedül ennél a cégnél 15 különböző díj és illeték létezik, amelyeket ha összeadunk, nem ritkán egy teljes repülőjegy árát kapjuk.
S ne gondoljuk, hogy ezek az összegek mellékesnek tekinthetők. A Ryanair februárban közölte, hogy a tavalyi harmadik negyedévben 12,4 millió utast szállított és az említett addicionális díjakból nem kevesebb, mint 111 millió eurós bevételre tett szert, ami 30 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbiakhoz képest. A cég teljes bevétele ebben az időszakban 569 millió euró volt, tehát a pluszdíjakból származó összeg a teljes bevétel jelentős részét teszi ki.
A cég tudatosan tervezi a mellékes díjakból származó bevételeit és úgy véli, hogy a nehéz időszaknak ígérkező elkövetkező két évben egyre nagyobb szerep jut majd ezeknek a bevételeknek. Miközben a cég kimondott célja, hogy repülőjegyek alapárait csökkentse. A cég többször is arra kérte utasait, hogy lehetőleg egyetlen kézipoggyásszal utazzanak, mégpedig azért, mert ezzel csökkenteni lehet a repülőgép súlyát, s ezen keresztül a fogyasztását, kevesebb a sorban állás az induláskor, ami lehetővé teszi a munkaerő csökkentését, valamint a kevesebb csomag révén, a repülőtéren töltött idő is csökkenthető, hamarabb emelkedhet a levegőbe ismét a gép.
A fapadosok bevételeit kiegészítik a honlapjukon keresztül foglalható szállodák és bérautók érétkesítéséből származó összegek. A Ryanair például a Hertz autókölcsönző legnagyobb "beszállítójának" számít Európában.
Április elejétől a Sky Europe-nál is pénzt kell fizetni a poggyászfeladáskor, ha online tesszük meg, 5 euróba kerül ez a díj, ha csak a repülőtéren jut eszünkbe, már 15 eurót kell leszurkolnunk. A csomagok súlyhatára 20 kilogramm. Az ingyenességet szinte a legtovább megőrző cég is a szokásos érvet hangoztatja: csupán igazságossá tették a rendszert, hiszen így aki szeretné igénybe venni a szolgáltatást, annak fizetnie kell.
A Wizz Air is szépen csendben növelte a különböző extra díjakat: előbb a csomagdíjét, majd az ügyfélszolgálati telefon emelt díjassá tétele és a bankkártyás fizetés fizetőssé tétele következett. Érdekes - de nem meglepő - hogy a két legnagyobb európai fapadosnál a Visa Electronnal, a Wizz Airnél a Diners Club kártyával lehet ingyenesen fizetni, előbbiből Európában, utóbbiból Magyarországon van meglehetősen kevés forgalomban. A Visa Electron széles körben használt Magyarországon, viszont a bankok többsége nem fogadja el online fizetéshez. Kivételt képez az Erste és az OTP.
Tehát ha a Ryanairrel, vagy az easJettel repülünk, akkor járunk a legjobban, ha kézipoggyásszal utazunk, otthon nyomtatjuk ki a beszállókártyát és Visa Electron kártyával fizetünk. Ebben az esetben nem lesz pluszköltségünk, ha viszont Visa-t vagy Mastercard-ot használunk akár 15-20 euróval is többet fizethetünk.