A Márianosztra-Szob Erdei Kisvasútért Közhasznú Alapítvány elnöke elmondta, hogy a hajdan kövek szállítására kiépített keskeny nyomtávú kisvasúton az elmúlt évtizedekben megszűnt a közlekedés, a vonalon az enyészet lett úrrá, a sínek egy részét színesfémtolvajok felszedték. Közös összefogással 2002-ben a nagybörzsöny-nagyirtáspusztai nyolc kilométeres szakaszt azonban lelkes aktivisták helyrehozták, és itt megindult a forgalom.
A szobi önkormányzat uniós pályázaton 600 millió forintot nyert el, s ebből hozták helyre most a Szob és Márianosztra közötti 6 kilométeres szakaszt, ahol három kocsiból és egy mozdonyból álló szerelvény viszi ezentúl a hétvégeken a romantikus környezetbe kirándulókat. Az alapítvány és az önkormányzat most kormánydöntésre vár.
Amennyiben kiemelt beruházásként kezelik a kisvasutat, úgy újabb uniós forrásokért lehet pályázni, hogy másfél milliárd forintból az egész 20 kilométeres pályahosszon helyreálljon az eredeti forgalom - utalt rá az elnök. E program részeként a Nagybörzsöny-Nagyirtás közötti szakaszon is végleg korszerűsítene lehetne a vonalat. Ennek eredményeként Szob és Nagybörzsöny között pöföghet majd a vonat.
Évi 80 ezer turistával számolnak a szakemberek. Ennek azért is nagy a jelentősége, mert itt egy elmaradott térségről van szó, ahol kevés a munkalehetőség, és éppen a turizmus hozhatja meg a megélhetést az itt élőknek. A terv szerint a Börzsönynek ezt a vidékét az ökoturisztika központjává fejlesztik, ahol az erdei környezetben a lovas kocsis, a biciklis és a gyalogos kirándulás lehetősége vonzhatja ide a vendégsereget - hívta fel rá a figyelmet Berki Zoltán.