Európa 240 ezer kilométer hosszú vasúti hálózata mindig is csábító volt a turisták körében. Az amerikai utazók, már korábban is előszeretettel a használták a vasutat Európa felfedezésére, mert a távolságok itt a kontinensen belül beláthatók, és így a nagysebességű vonatokkal akár 2-3 országot érinthetnek egy nap alatt. Ráadásul a vonathálózat folyamatosan bővül és fejlődik, mert mint legkevésbé környezetkárosító közlekedési eszközt az EU komoly összegekkel támogatja a vasutat.
A szakérők szerint a vonatozás egy igazi európai utazási forma, amely reneszánszát éli. Az utazás azon varázsa és misztikuma, ami 15-20 évvel ezelőtt légi közlekedés iránt volt tapasztalható, ma egyértelműen a vasúti közlekedést illeti.
Néhány érv a vasúti közlekedés és a vonatos nyaralás mellett
- A pályaudvarok mindig a belvárosban találhatók, tehát közel vannak a hotelekhez, az idegenforgalmi látványosságokhoz, és az üzleti negyedekhez. A városi tömegközlekedéssel könnyedén eljuthatunk a pályaudvarokra.
- Nem kell transzfert fizetni és a külvárosokban található repterekhez képest, megspóroljuk a beutazással elvesztegetett időt.
- Az utasoknak nincs Check-in time, így a vonat indulása előtt akár 5 perccel is felszállhatunk.
- A menetrend nem változik, és nem jellemző a késés sem.
- A vámvizsgálat és az útlevelek ellenőrzése a vonaton történik, tehát érkezés után ezzel sem megy az idő.
- A repülőhöz hasonlóan a vonatokon is van egyenruhás, több nyelven beszélő kiszolgáló személyzet.
- Az árba beletartozó ebédek és vacsorák, nem műanyag tálban felszolgált mini adagok, hanem fém evőeszközös, igényesen terített, teljes értékű fogások.
- Az utasok száma a repülőgépekével szemben nem kötött, hanem rugalmas. Ha tehát egy járatra több foglalás érkezik, a szerelvények 2-3 kocsival is bővíthetők.
- Csak akkor kell kifizetnünk a jegyünket, ha tényleg utazunk. Erre még az utazás előtt akár egy héttel is van lehetőségünk.
- Amennyiben a jegy az adott dátumig nem fizetjük ki, a foglalás automatikusan törlődik.
- A légitársaságokhoz hasonlóan legtöbb vonatra érvényes az úgynevezett market fare jegyek értékesítése, vagyis minél előbb foglalunk, annál jobb áron vásárolhatunk.
- A reptéri VIP várókhoz hasonlóan a pályaudvarokon Business Lounge-ok állnak az első osztályon utazók rendelkezésére.
- Nincs súlykorlát: az ésszerűség határán belül mindenki annyi bőröndöt visz, amennyit akar.
- A mosdókban nincs sorban állás.
- Nem kell egyhelyben becsatolva ülni, az utasok szabadon járhatnak-kelhetnek. De aki ülve marad, az is kinyújthatja a lábát.
- Használhatjuk a laptopokat, mobiltelefonokat, sőt a legtöbb szerelvényen ingyen wifi is van.
- A környezetterhelés gyakorlatilag nulla.
- Nincs kikötői, illetve reptéri illeték, nincs üzemanyag felár, nincs pótdíj, nincs kerozinadó.
- Tágas ablakok, remek kilátás. Egyes vonatokon panoráma ablak is található.
- A családosoknak játszóházas szerelvényt alakítottak ki
Miből választhatunk?
Vonatos nyaralásainkat a legokosabban akkor tervezzük, ha utazáskor kihasználjuk valamennyi elérhető vonattípust. Ezek a nagysebességű, (High speed trains) az éjszakai, (city night line) a panoráma és a helyi vonatok. Ha jól kombináljuk őket, gyorsan olcsón és kényelmesen járhatjuk be akár egész Európát. Csak érdekességképpen, egy Párizs-London járat mindössze 68 euró, felárak és illetékek pedig ahogy már említettük nincsenek.
Legjobb útvonalak
Eurostarral London és Párizs között valamint London és Brüsszel között közlekedhetünk. A London-Párizs szakasz menetideje 2 óra 15 perc a London-Brüsszel pedig 1 óra 51 perc. A legolcsóbb jegyár 68 euró.
A bordó vonatként emlegetett Thalys Párizsból Brüsszelbe 1 óra 25 perces menetidővel és 25 eurós jegyárral operál, de Párizsból Amszterdamba és Kölnbe is eljuthatunk. A Párizs-Amszterdam járat mindössze 29 euró.
Az Artesia Day rengeteg nappali és éjszakai útvonalat kínál főleg Franciaország és Olaszország között. A turisták leginkább a Párizs és Milánó (7 óra, 25 euró, éjszakai vonaton 35 euró), valamint a Párizs Torino járatot használják. Párizsból elérhető még Verona, Velence, Párma, Bologna, Firenze, és Róma is. Ezeken a szerelvényeken 1-2-3 ágyas alvófülkékben, vagy 4-6 személyes couchette-ekben pihenhetünk. A Geneva Med járataiGenf és a Francia Riviéra között közlekednek, a TGV Lyria szerelvényei Párizs és a legnagyobb svájci városok között, vagyis Genf, Montreux, Lausanne, Zürich között ingáznak.
Érdemes még megnézni a Trenitalia International (Milánótól Stuttgartig, Velencétől Genfig, Zürichtől Velencéig) és a Riviera Trains járatait. (Nizzából vagy Monacóból Milánóba, Genfbe, San Remo-ba).
Igazi élményvonatozást kínál a Cisalpino(Genfből Milánóba és Velencébe, valamint Zürichből Velencébe). Aki pedig az örök jég birodalmából egyenesen a pálmafák közé indulna, keresse a Berina expresszt a St. Moritz-Tirano-Lugano útvonalon.
Sz.K.