A ráérős és bevállalós turisták, akik erejük teljében érzik magukat, már most is lekerekezhetik a Párizs-London távot különösebb nehézségek nélkül, igaz nem közvetlen útvonalon. Ezért újabb, közvetlen kapcsolatot nyújtó, teljes infrastruktúrával kiépített bicikliút tervén dolgoznak angol és francia oldalon egyaránt, biztató eredménnyel.
A biciklisták beszámolói szerint a két város között található jelenlegi útvonal a Tour de la Manche is járható. Igaz a bringaút francia oldalán még akadna mit javítgatni, főleg az útba igazító táblákkal kapcsolatosan, de összességében használható a pálya, és körülbelül három és fél nap alatt kényelmesen át lehet karikázni Párizsból Londonba. A mostani Greenway/Avenue Verte projekt mellett a Tour de la Mance körutat is fejlesztik, így nem csak fővárostól-fővárosig lehet majd közlekedni, hanem kifejezetten a vidék szépségei és a tengerpartok dús levegője miatt is érdemes lesz nyeregbe szállni. A Tour de la Mance észak-francia és a dél-angol partok mentén vezet körbe.
Avenue Verte-Greenway: A Zöld utat 2012-es londoni olimpiára átadják
Jó hír, hogy a párizsi Notre Dame és a londoni Szent Pál Székesegyház közötti távot három év múlva valóban bárki letekerheti. Ha a beruházás a tervek szerint épül meg, akkor 218 mérföld, az körülbelül 340 kilométer hosszú bringaút lesz a két világváros között. A híradások szerint, a La Manche csatorna két oldalán minden érintett kisvárosi önkormányzat rábólintott a tervekre.
Neufchatel-en-Bray
Ahogy az Evening Standard beszámolójában írja, az új bringaút átadása körülbelül egybe esne a londoni 2012-es londoni olimpia idejével. Addig az érintett önkormányzatoknak bőven lesz dolga: az autóforgalomtól teljesen elszeparált bicikliút lényege ugyanis nemcsak a bicikliseknek kedvezne, mert az út bizonyos szakaszait több funkciósra terveznék. Így használhatnák gyalogtúrások, kirándulók, és a lovassportok kedvelői is. Szintén az érintett kisvárosok feladata, hogy bizonyos szakaszonként kijelöljék a pihenőhelyeket, és parkolókat, esetleg kiszolgáló létesítmények, vagyis az éttermek, a büfék, a zuhanyzók, a szálláshelyek, és az esetleges szerelőműhelyek helyét.
Forges-les Eaux
Jean -Christian Cornette a bringaút koordinátora úgy nyilatkozott, hogy a Párizs-London kerékpárút nem egyszerű tömegsport létesítménynek szánják, hanem ennél jóval túlmutató életmód változtató céllal dolgoznak.
Greenway és Avenue Verte: Hol vezet a bicikliút?
Jelenleg a francia oldalon lesz nagyobb erőfeszítésekre szükség. A Párizs-Forges-les Eaux távon például még egy kapavágás sem történt. Igaz Forges-les Eaux-tól a tengerparti Dieppe-ig már kész az út. Dieppe-től komppal haladnak a bringások Anglia déli partjaihoz, Newhaeven kikötőjéig. Az angol oldalon Newhaventől a Hailsham-Heathfield-Forest Row szakasz készen áll, egyedül a Crawley-Redhill-Wantsworth táv nincs leburkolva.
Az angoloknál a már létező Nemzetközi Biciklis úthálózaton belül (National Cycle Network) ügyesen felhasználták a 21 utat, ami a déli partokat Londonnal köti össze. Kelet Sussexben szintén kézenfekvő volt felhasználni a már ismert és látványos szakaszt nyújtó Cuckoo ösvényt és a Forest Way-t, amelyek egy használaton kívüli vasútvonal mentén találhatók. Ez a körülbelül 30 kilométeres szakasz-több másikkal együtt- teljes forgalommentességet ígér a biciklistáknak.
Redhill
Mivel a franciák nagyobb hátrányban vannak, az építésnél kihasznált régi vasúti pálya ötletét ellesték az angoloktól, és igyekeznek ők is régi vasútvonalak közelében kijelölni a bringa utat.
Az előzetes becslések szerint csak a brit oldalon 30 millió fontba kerülne az építkezés, a táblák kihelyezésével és a népszerűsítő reklámkampánnyal együtt.
Hetahfield
Velib: A két világváros közben a városi bérbicikli rendszert is népszerűsíti
Idén már hallhattunk Párizsról biciklis témával kapcsolatban: egy éve kidolgozott bérbringa rendszerük (Velib) nemcsak a helyieket derítette jobb kedvre, de a turisták érdeklődését is felkeltette. A Velibről azóta bebizonyosodott, hogy egyfelől környezettudatosságra nevel, és nem utolsó sorban az alternatív városnézésnek az egyik legjobb eszköze.
A bringabérlők járműveiket 30 perc után a városszerte felállított 1450 bringaparkoló állomás közül, a célállomásukhoz legközelebb eső kölcsönzőben hagyhatják, és más közlekedési eszközre válthatnak. Magyarul a város egyik végében kikölcsönzöm, használom, és a város másik felében leteszem.
Forest Row
A Velibezés az első 30 percre ingyenes, a második egy euróba kerül. A harmadik félóráért már két eurót kérnek, minden továbbiért pedig négy eurót kell bedobni az automatákba, kölcsönözhetünk biciklit városnézéshez vagy bevásárláshoz is.
Tavaly nyáron a biciklik forgalomba állítását követően, naponta körülbelül 110-120 ezren használták a Párizsban a bicajokat, átlagosan 18 percre.
Bertrand Delanoe Párizs polgármestere, és egyben a nagy sikerű közösségi kerékpárkölcsönző hálózat atyja, most új ötlettel állt elő: egy négyezer darabos elektromos bérautóból álló flottával enyhítené tovább Párizs közlekedési és környezetvédelmi problémáit.
A londoniaknak is tetszik a Velib
A The Independent beszámolója szerint, a londoni városvezetés példaértékűnek tartja a párizsi bérbringa rendszert, de ahogy a Zöld Párt képviselője Jenny Jones is elmondta, nem a megvalósítás lesz nehéz, hanem rábeszélni a londoniakat, hogy tegyék le autóikat.
Sz.K.