Az Air Asia X anyacégének számító Air Asia a kontinens legnagyobb fapados légitársasága, s nagyjából akkora sikersztoriként tartják számon arrafelé, mint Európában a Ryanairt. A hosszú távú utakra szakosodott Air Asia X első járata 2007 novemberében szállt fel az ausztráliai Gold Coast felé, tavaly pedig újabb ausztrál útvonalak mellett egy kínai is beindult, Hangzhou-ba.
A londoni járatot régóta tervezték és többször is elhalasztották az indulást. Logikus volt, hogy a halasztásra a tavalyi évben jellemző rendkívül magas üzemanyagárak miatt volt szükség, de a cég vezetői az Airliner World magazinnak nemrég elmondták, hogy nem sikerült megfelelő áron repülőt lízingelni - írja a Fapadosinfo.hu.
Ez a mostani válságban igazán nem jelenthet problémát, hiszen hegyekben állnak a nem használt gépek. A cég nagy nehezen egy korábban az Air Canadánál szolgáló A-340-est lízingelt és alakíttatott át. Ezt a lépést nagyon fontosnak tartják, mert az Európa és Ázsia között korábban hosszú távú fapados járattal kísérletező, de tavaly csődöt jelentő Oasis Hong Kong fő hibájának épp az lehetett, hogy nemcsak átvették a Singapore Airlines Jumbóit, de azok konfigurációját is megtartották. Vagyis, keverték a low-cost modellt azzal, hogy drága üzleti osztályt is kínáltak, amit nem tudtak jól megtölteni. Ebben nagy szerepet játszott, hogy az Oasis ismertsége nagyon szerény maradt. Az Air Asia várhatóan sikeresen kerüli el ezt a csapdát, amit jól mutat, hogy a cég évekig úgy szponzorálta a Manhester United focicsapatát, hogy nem is volt járata Nagy-Britanniába. Magáért beszélő adat, hogy az Oasis ismertsége 19 százalékos volt egy év működés után, az Air Asia X-é pedig 50 százalék, járatok nélkül.
A cég azonban nem az angolokból kíván megélni, hanem egész Európából. Stanstedet épp azért választották célpontként, mert ide közel 150 reptérről hozzák az utasokat az európai fapadosok. Szerencsétlenségünkre a sármelléki reptér kiesésével a magyar utazók jelenleg nem juthatnak el közvetlenül Stanstedre, ehelyett át kell küzdeniük magukat a többi londoni repülőtérről. A lényeg, hogy az útvonal másik végéről, Kuala Lumpurból is több mint 100 célállomásra spriccelnek szét a fapadosok, döntően épp az anyacég Air Asia gépei. A cég arra számít, hogy az utasok fele nem Londonból indul és több mint fele nem Kuala Lumpurba igyekszik, csak átszáll és folytatja útját.
Az első időkben a mostani egyetlen A340-es közlekedik az útvonalon, heti öt alkalommal. A cég gyors bővítést ígér, például hamarosan napi járatot, amint menetrendbe állítható a következő repülőgép. Ami még számunkra rendkívül érdekes lehet: az említett interjúban azt is elárulták, hogy szemeznek egy kelet-európai célállomással is, s megemlítik valószínű variációként Prágát.
Bíztató adat, hogy a cég szerint a jelenlegi olajárak mellett valamivel 50 százalék feletti töltöttség mellett már nyereségesen üzemeltethetik a Kuala Lumpur-London járatot. Ha az olajár 100 dollárra ugrik fel, még mindig elég a 70 százalékos a töltöttség, s még 150-es olajárnál is maradhat nyereség, ha 85 százalékban megtelik a gép - olvasható a Fapadosinfo.hu-n.