Egyelőre nem látni, milyen hatásokat fejt ki pontosan a gazdasági válság a hazai idegenforgalomra, de aligha kell nagy jóstehetségnek lenni ahhoz, hogy megjósoljuk: az idei év a belföldi turizmus sikerét hozhatja. A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy 2009-ben valóban megélénkülhet a belföldi turizmus, ám az országon belüli utazási kedven sokat lendítenek az érdekes programok, és a minőségi szálláshelyek. Azt ígérik ebből lesz, illetve már van bőven.
A belföldi ajánlatok mellett idén előnyben lehetnek a környező és szomszédos országok. Ausztria, Lengyelország, Szlovákia, Románia programkínálatában is erősen apellál a magyar utazóközönségre.
A lengyel standon a Podkarpacie régió, az Alsó- Sziléziai-régió, Szilézia megye, és az egyre több magyar vendéggel rendelkező Tarnow városa is bemutatja kínálatát. A Tarnowi Magyarbarátok Társasága "Nincs jobb, mint a magyar bor, és paprikában a vitamin" címmel nagyszabású gasztronómiai versenyt rendez március 21-én Tarnowiban.
Erdély idén is népszerű lesz
Évről évre egyre komolyabb standdal és marketingmunkával jelenik meg a budapesti utazási vásáron Románia. A román kiállító bízik az előző év sikereinek folytatásában, azaz idén is emelkedik a Romániába nyaralási céllal látogatók száma. Kerekes Gábor a Román Turisztikai Hivatal Magyarországi Képviseletének vezetője elmondta, hogy a tavalyi évben kiemelkedő, 1 950 ezer magyar látogatót regisztráltak, és a vendégéjszakák száma is örvendetesen magas volt.
A kiállítás idei díszvendége Görögország, amely szinte egy komplett görög falut épített fel az A pavilonban. A magyar turisták körében Görögország a hatodik leglátogatottabb úti cél, a tengerparti országok közül pedig a harmadik legkedveltebb, ezért bizakodóan tekintenek 2009-re. Már csak azért is, mert a görög nyaralóhelyek a kispénzűeknek is elérhető célpontot jelentenek, márpedig a válság egyik legfőbb következménye az olcsóbb utazások iránti nagyobb kereslet lehet.
Görögország elérhető
Optimista Törökország is. A török szakemberek úgy gondolják, megértek már néhány krízist, így most is gyorsabban és rugalmasabban kívánnak reagálni a kihívásokra. Ennek érdekében igényes a programkínálattal készülnek az idei szezonra.
Bulgária képviseletében Dineva Ljudmila elmondta, bízik abban, hogy Bulgária nemcsak az előző rendszerben, hanem már uniós tagsága alatt is bizonyított a magyar utazók körében, akik főleg a magyar és a bolgár konyha hasonlósága, és a tengerpart színvonalas szolgáltatásai miatt igyekeztek egyre többen a bolgár napos partra.
Átrendeződhet a piac
Az idei évben könnyen előfordulhat, hogy drasztikusan megváltoznak a magyar turisták utazási szokásai. Az a kör, amely nem érzékeli a gazdasági válságot, továbbra is keresi az egzotikus úticélokat, igaz vannak olyan vélemények is, amelyek szerint a tehetősebbek idén inkább közelebbi célpontokra, de többször utaznak majd. Ettől függetlenül változatlanul népszerű lesz a dél-kelet ázsiai Thaiföld, de újabban Vietnam, Kambodzsa és Japán is felkerült a magyar utazók térképére.
Japán külön standdal jelenik meg a kiállításon, s bár az ország nem tartozik a legolcsóbbak közé, az országon belüli közlekedés például nem megfizethetetlen. Az egyhetes vasúti bérlet az országon belül pedig 75 ezer forintnak megfelelő yenért kapható. Azért egy komolyabb útért mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki vállalkozik rá: 900 ezer forintba körüli áron juthat hozzá.
Akik csemegékre vágynak és bírja a pénztárcájuk, Szentpétervárt, Albániát, Mexikót, Indiát veszik célba. A nívósabb francia, olasz vagy Benelux utak - két főnek, egy hétre, költőpénzzel - sem úszhatók meg félmillió alatt, ami csak részben köszönhető a forint legutóbbi időben tapasztalt mélyrepülésének, hiszen a katalógusok nagy része már tavaly ősszel készen volt.
Thaiföldre egyénileg
A magyarországi utazási irodák többsége saját elmondásuk szerint még nem érzékelik a válság miatti forgalomcsökkenést, bár a februári és márciusi időszakra érezhető némi visszaesés. Ugyanakkor tény, hogy a nyári időszakra például a korábbinál jóval kevesebb charterjáratot indítanak a cégek. Jelentősebb visszaesés az egzotikus utak piacán történt, de ebben a tekintetben is eltérő az utazási irodák tapasztalata. A válsággal azok az irodák járhatnak jól, akik a magyar piacon egyelőre szokatlan, egyéni igények szerint kialakított - ún. tailor made - programokat kínálnak ügyfeleiknek
A válság igazi hatásait egyébként is majd csak hónapok múlva lehet igazán érzékelni - mondta az [origo]-nak egy kisebb iroda vezetője. A magyar turisták a jelek szerint kivárnak és csak később döntenek a nyaralás helyszínéről és időtartamáról is. Annyi azért bizonyos, hogy egyre többen keresik majd az olcsóbb utakat és a kint tartózkodás időtartama is megrövidülhet. Ez az tömegutaztatára szakosodott irodák számára akár a növekvő utaslétszám mellett is bevételcsökkenést eredményezhet. A nyáron szokásos last minute akciókat erősen visszavetheti a gyenge forint, s ha további leértékelés történik, akár még áremelésekre is lehet számítani az utazási piacon.
A lassan véget érő síszezonban ugyanakkor töretlennek tűnik a magyarok utazási kedve, legfeljebb a célországok közötti rangsor változott meg. A korábban kifejezetten kedvelt Szlovákiában visszaesett a magyar síelők száma, ami nem utolsó sorban az euró itteni bevezetésének és a szolgáltatások - minőséghez viszonyított - magas árának tudható be. Sokan azok közül, akik eddig Szlovákiába jártak síelni, éppen ezért idén Ausztriát választották.