A szállodák néhány hónapja egyszer már kiverték a biztosítékot az utazók körében, amikor kiderült, hogy mondvacsinált pótdíjjakkal terhelik a szállodai számlákat. Extra díjakat számoltak fel olyan szolgáltatásokért, amik korában nem léteztek, vagy el sem tudtuk képzelni, hogy egyáltalán lehetségesek. A pluszköltségek öt és száz dollár között rövidítették meg a nyaralókat csak azért, mert kertre nézett a szobájuk vagy, mert használták a törölközőt, a csomagmegőrzőt vagy, mert igénybe vették a korábban ingyenes reptéri transzfert. A legnagyobb felháborodást a szenzoros minibár keltette, amihez elég volt hozzáérni, és máris felszámolta mondjuk a dobozos sör árát. A rutinosabbak előre érdeklődtek a szokatlan pótdíjakról.
Magunkat verjük át
A legújabb átverési trükk a legnagyobb utazási közösségi portálon, a TripAdvisoron jelent meg. felmerült a gyanú ugyanis, hogy az oldal fórumainak szállodákat minősítő hozzászólásai hamisak, vagy legalábbis a valóságnál jóval kedvezőbb képet festenek egy-egy hotelről. Az oldal szerkesztőiben felmerült, hogy a minősítéseknél nemcsak a túlbuzgó szállodai alkalmazottak sárosak, hanem maguk a szállóvendégek is. A szállodák arcátlanságán túl tehát úgy néz ki az utasok is megvehetők. Ha a TripAdvisor sejtése beigazolódik, visszakereshetőek lesznek azok a fórumozók, akik vagy ömlengő, feltűnően pozitív bejegyzésekkel, vagy a konkurenciát illetően rosszindulatú, hamis hozzászólásokkal vezették félre a gyanútlan olvasókat, néhány ingyen éjszakáért cserébe. Szembesítésre azonban nem készül az oldal.
Az "ingyen éjszakás-hamis kommentes" jelenségre a TripAdvisor munkatársai 2006-ban figyeltek fel először. Azóta folyamatosan feltűnnek az oldalon erre vonatkozó felhívások, (az adott szálloda neve mellett) amelyek a jóhiszemű olvasókat próbálják figyelmeztetni. A befolyásos utazási portál jelenleg is piros keretben tájékoztatja a fórumozóit, arról hogy"a TripAdvisor jó okkal feltételezi, hogy a szálloda, illetve a szállodával kapcsolatban álló személyek megpróbálhatták manipulálni a szálloda népszerűségi mutatóját azáltal, hogy részrehajló véleményt tettek közzé a szállodáról. Kérjük, ezt vegye figyelembe, amikor útitervet készít."
Kiröhögik a próbálkozókat
A legtöbb utazó nevetségesnek tartja a szállodák próbálkozásait, hiszen ilyen módszerekkel, ebben a virtuális a közegben a hamis állítások nagyon gyorsan terjednek. Még azelőtt kitudódik a turpisság, hogy a vendégéjszakák számában bármilyen növekedést elkönyvelhetne magának a szálloda. A jó hírnév rombolására jó módszert választották az érintett szállodák - jegyzik meg a felhasználók. A próbálkozás ráadásul átlátszó, hiszen a kommentek stílusából szintén hamar kiderül, hogy pr szöveget olvasunk, vagy egy hús-vér ember véleményét. Az utazók többsége tisztában van azzal is, hogy az ilyen jellegű közösségi oldalakat magunknak írjuk, és mi magunk alakítjuk. Ha valakinek észrevétele van, akár pozitív akár negatív, vagy az értékes tapasztalatait akarja megosztani a TripAdvisoron, minden további nélkül megteheti. A szálloda címe és neve után értékelhetünk, véleményt mondhatunk és fotókkal is illusztrálhatjuk, alátámaszthatjuk a mondandónkat.
Sokak szerint ugyanakkor nem kellene ilyen szigorúnak lennie a TripAdvisor szerkesztőinek, mert csak néhány száz gyenge próbálkozásról van szó, amit a többi sok millió hozzászóló úgyis elmos az igaz és valós kommentjeivel. A nagy forgalmú véleményoldalak természetüknél fogva képesek kivetni magukból a csalókat. Lehetséges az is, hogy a szállodai alkalmazottak felismerik az ingyen reklám lehetőségét, csak nem tudnak vele élni, és átlátszó pr-hozzászólásokkal próbálják jó színben feltüntetni saját megbízóikat.
23 millió vélemény, 9 millió látogató
A TripAdvisor szóvivője, Brooke Ferencsik, az AP hírügynökségnek elmondta, hogy a szállodások túlnyomó többsége érti, hogy mekkora kockázattal jár, ha hamis információkat közölnek a TripAdvisor oldalain. Ettől függetlenülidén júniusban 92 hotel neve mellett volt látható a piros keretes felhívás. A szállásadók között a butik hotelektől a legnagyobb szállodaláncokig minden kategóriában voltak feltételezett manipulálók, amiket részben a TripAdvisor, részben az utazók felhívásai alapján "minősítettek le". Mindezek hatására, az érintett szállodákban június hónapban egyértelműen megugrott a foglalástörlések száma. A TripAdvisor tájékoztatása szerint, a piros keretes figyelmeztetés mindaddig látható lesz szálloda neve mellett, amíg az nem tesz egyértelmű lépéseket az utazási információs oldal szabályainak betartására. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy van-e felelőssége a TripAdvisor-nak abban, hogy miféle és mennyire ellenőrzött a tartalom kerül ki az oldalra.
A TripAdvisor szóvivője, Brooke Ferencsik hangsúlyozta: az oldalon jelenleg szereplő 23 millió értékelés és vélemény mind eredeti és megbízható, amely valódi szállóvendégektől származik. Az Expedia Inc.-hez tartozó TripAdvisor idén júniusban a világ harmadik legnépszerűbb utazási információs oldala volt, amely akkor 9,2 millió látogatót vonzott.
A Twitter lehet megoldás
A twitterezők kevésbé vannak kitéve az ilyen veszélyeknek, igaz a direkt promóció és az önfényezés esélye itt is fönnáll, de az élő beszélgetés menete egy relatív erős, és azonnali kontrollt jelent a megtévesztők számára.
Itt úgy tűnik, működik az önszabályozás, mivel az arcátlan nyomulás egyáltalán nem, a szolgálatkészség viszont határozottan kifizetődő. Ezért a magánszemélyeken kívül, a szolgáltatók is előszeretettel használják ezt az újfajta információ-megosztó lehetőséget, köztük egyre több turisztikai szolgáltató.Az SMS-hosszúságú üzenetekből (maximum 140 karakter) felépülő publikus üzenőfal egyszerre blog és hirdetőfelület, fórum és ügyfélszolgálat. Ezt használják ki jó értelemben például a légitársaságok és a turisztikai hivatalok. Annak ellenére, hogy nincs mód, hosszú történeteket megosztani az üzenő falon, a világ legkülönbözőbb turisztikai szolgáltatói is működtetnek Twitter oldalt, a bejegyzéseket és üzeneteket pedig a saját alkalmazottjuk adja közre.
Légi- és hajótársaságok, utazási irodák, fapadosok, szállodaláncok, napilapok utazási rovatai cserélnek információt az érdeklődőkkel, általában kényes kérdésekről, tippekről, jó ajánlatokról. Az egyes cégek alkalmazottai bekapcsolódnak a beszélgetésbe, válaszolnak a felmerülő kérdésekre, mindeközben igyekeznek cégük jó hírnevét öregbíteni, és nem csupán céges önpromócióval fullasztani a beszélgetőtársakat. A tapasztalatok szerint ugyanis hamar lejáratja magát az, aki így jár el.
A cégek a Twitter oldalakra, mint ügyfélszolgálatokra tekintenek, ezért is fontos, hogy mindenki problémája megoldódjon, a kellemetlen kérdésekre pedig választ kapjon. Szempont az is, hogy mindez barátságos hangulatban, poénokkal tarkítva, ne egy hivatalos ügyintézés keretében történjen. A Twitter oldalak tisztességes használata, és az önszabályozás jól felismert érdeke mind a szolgáltatóknak, mind a turistáknak, ami, úgy tűnik, eddig jól működik.
Szervezett blogolás
Az önfényező hotelekkel kapcsolatban Frommer útikönyvcsalád alapítója, Arthur Frommer úgy nyilatkozott, hogy ő maga soha nem adna "amatőrök" hozzászólásaira. Véleménye szerint, az utazóknak elsősorban szakértők, útikönyvírók és újságírók véleményére kellene támaszkodniuk, amikor utazásaikat tervezik. A szakírók illetve újságírók saját blogjaikon is törekednek a szavahihetőségre, a bizonyíthatóságra és a legalább 2 forrásból ellenőrizhető adatokra.
Sz.K.