Richard Cole első tiszt és Timothy B. Cheney, a gép kapitánya a hét végén tagadta a feltételezéseket, hogy elaludtak vagy hevesen vitatkoztak volna, amikor a múlt héten szerda éjjel félremanőverezték a 144 utast szállító repülőgépet, de nem árulták el, hogy mivel foglalkoztak.
A pilóták azonban végül bevallották, hogy laptopjaikon a légitársaság új repülés-nyilvántartási rendszerével voltak elfoglalva, és ez annyira lekötötte a figyelmüket, hogy emiatt nem vették észre az irányítótorony többszöri hívását és a gép műszereinek figyelmeztetéseit.
A pilóták szerencsés kimenetelű figyelmetlensége egy hónappal azután történt, hogy az amerikai közlekedési minisztérium konferenciát tartott az autóvezetők figyelmét elterelő tényezőkről.
Az Egyesült Államokban évente ezrek halnak meg vezetés közbeni mobiltelefonálás, SMS-ezés miatt. Ray LaHood közlekedési miniszter a társadalomra való fenyegetésnek nevezte azokat, akik még vezetés közben sem képesek letenni telefonjaikat és egyéb kézi készülékeiket. Az 50 szövetségi államából eddig 18-ban és a külön közigazgatási egységet képező Washington D.C.-ben tiltották be a vezetés közbeni SMS-ezést, és hét államban, valamint a fővárosban tilos vezetés közben kézben tartott telefont használni.
A pilótákat azonban semmilyen szabály nem köti, hogy milyen elektronikus eszközt vihetnek be a pilótafülkébe, és ezeket milyen körülmények között használhatják, ha a repülőgép már 3000 méter fölé emelkedett.
Az amerikai légitársaság és a szövetségi légügyi hatóság (FAA) vizsgálatot indított az ügyben, és lehetséges, hogy a pilóták felfüggesztése mellett az utasszállító gépek személyzetére vonatkozó szabályokat is felülvizsgálják.
Al Franken, Minnesota szenátora betiltatná a laptopok használatát a pilótafülkékben. "Nem toleráljuk a vezetés közbeni SMS-ezés, és ezt természetesen repülés közben sem fogadjuk el" - hangsúlyozta a szenátor.