Ted Vallas a maga kilencven évével nem nevezhető a légi iparág új fiújának az Egyesült Államokban. A második világháborúban kezdte pályáját pilótaként, majd az évtizedek során több, repüléshez köthető vállalkozást indított. Közülük az egyik legsikeresebb az 1980 és 1997 között működő Air Resorts nevű légitársaság volt, amely San Diegóból charterjáratokat üzemeltetett népszerű amerikai nyaralóhelyekre.
Vallas néhány hónappal ezelőtt California Pacific Airlines néven új céget alapított, amely jelenleg a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) engedélyére vár, a várakozások szerint az első járat 2012-ben szállhat fel. A cég központja a kaliforniai Carlsbad városában van, és a légitársaság az tervezi, hogy úgynevezett point-to-point járatokat közlekedtet kisebb délnyugati városokba olcsó és főleg gyors alternatívát kínálva azoknak az utasoknak, akik korábban kénytelenek voltak a zsúfolt San Diegó-i repülőteret használni.
A California Pacific és a 2008-ban alapított portlandi SeaPort Airlines felismerte, hogy nagyon bonyolult és fárasztó reggel kiutazni egy forgalmas repülőtérre, két órával indulás előtt már sorban állni a jegykezelő pultnál, érkezés után a csomagokra várni, taxiért sorban állni. Még egy viszonylag rövid utazás is 4-5 órát vesz el a napból. Az új társaságok megálmodói szerint kell hogy legyen egyszerűbb és gyorsabb megoldás.
Hasonló modellt követ egy korábban alapított cég, a Vision Airlines, amely eredetileg azért alakult 1994-ben, hogy a Grand Canyont mutassa meg madártávlatból az érdeklődő turistáknak. Ez a légitársaság is felismerte, hogy van még lehetőség a regionális repülőterekben, ezért alacsony jegyárakkal menetrend szerinti járatokat és chartergépeket indított kevésbé frekventált floridai repülőterekről.
Egészen különleges piacot célzott meg a még az idei évben induló Las Vegas Air is. A cég a Las Vegas-i kaszinókkal együttműködésben szállít tehetős játékfüggőket a New York-i JFK repülőtérről Las Vegasba. A cég nemcsak repülőjegyeket kínál, hanem komplett csomagokat szállodai elhelyezéssel, ingyenes földi transzferszolgáltatással és olyan extrákkal például, hogy az utasok már a felszállás előtt mobiltelefonon bejelentkezhetnek a szállodai szobájukba, elkerülve a sorbanállást, sőt a vacsorájukat is megrendelhetik érkezésük idejére.
Az említett cégek ugyan különböző igényeket szolgálnak ki, de az elgondolás közös: olyan szűk piacokat próbálnak kiszolgálni, amelyeket a nagy, nehezen mozduló légitársaságok nem, és ezzel párhuzamosan különleges szolgáltatásokat igyekeznek nyújtani ügyfeleiknek. Azoknak az ügyfeleknek, akik az elmúlt másfél évben a hagyományos, nagy légitársaságoknál a jegyárak folyamatos emelkedését tapasztalhatták.
A California Pacific például a San Diegótól 40 kilométernyire lévő Palomar repülőtérről indít viszonylag kisebb, hetvenszemélyes Embraer gépeket öt városba, Las Vegasba, Phoenixbe, Oaklandbe, Sacramentóba és San Joséba. Az üzleti terv az volt, hogy a San Diego északi körzetében, North Countyban élő mintegy 1,3 millió embernek alternatívát kínáljanak a távoli, nehezebben megközelíthető és zsúfolt San Diegó-i repülőtér, illetve a legnagyobb helyi légitársaság, a Southwest Airlines nagy Boeingjei helyett. A North Countyban élők negyven százaléka a Southwest Airlines használja. Ha csak ennek 15 százalékát meg tudjuk szerezni, már nagyon nagy számokról beszélünk - mondta Vallas az Msnbc-nek.
Az új modellel működő légitársaságok beindítása ugyanakkor hatalmas költséget jelent. A repülőgépek beszerzése, földi- és hajózószemélyzet alkalmazása, a megfelelő engedélyek beszerzése az FAA-től (ez egyébként akár 18 hónapig is eltarthat) mind-mind jelentős pénzt emészt fel, a megtérülés ugyanakkor lassú. Több ilyen próbálkozás is csődbe jutott már. Ilyen volt például szintén Kaliforniában a 2007 májusában induló Skybus Airlines. Az ultra low-cost kategóriát megcélzó légitársaság aztán 11 hónap múlva lehúzta a rolót az egekbe szökő olajárak miatt. A jegy ára tehát valóban fontos, de önmagában ez még nem elegendő a sikerhez. Valami pluszt kell adni, mert az árakkal a nagy légitáraságok is képesek versenyezni - véli Bill Diffenderffer szakíró, a Skybus egykori vezérigazgatója.
A már említett Las Vegas Air különleges szolgáltatásait is épp ezért alakították ki. A cég idén ősztől naponta egy Boeing 767-es utasszállítóval repül majd New York és Las Vegas között. A helyeket először a kaszinók vásárolják majd meg, majd később különböző csomagokba építve értékesítik a játékosoknak. A tervek szerint a jegyek 400 dollár körüli összegért kaphatók majd, amit a többség ugyan nem engedhet meg magának, de a járatok nagy valószínűséggel telítettek lesznek.