Litkey nyert, mentik a Balatonból a vihar miatt bajba jutott hajósokat

Vágólapra másolva!
A Litkey Farkas kormányozta Budapest Bank Lisa nyerte a 43. Kékszalag Telekom Nagydíj Balaton-kerülő vitorlásversenyt. A tavaly negyedik Litkey tizedszer bizonyult a leggyorsabbnak Európa legnagyobb hagyománnyal rendelkező és leghosszabb tókerülő viadalán. Megérkezett a vihar a Balatonra, megfeszített erővel, folyamatosan mentik a vízi rendőrök és vízi mentők a viharos szélben bajba jutott vitorlásversenyzőket csütörtök este óta. A tóban még péntek reggel is több tucatnyi zátonyra futott, felborult vagy nádasban rekedt vitorlás van. Személyi sérülés nem történt.
Vágólapra másolva!

A szervezők tájékoztatása szerint csütörtök reggel 588 hajó vágott neki a légvonalban 145 km-es távnak. A versenyzők Balatonfüredről először Balatonkenesére, onnan Siófokra, majd a tihanyi szoroson át Keszthelyre vitorláztak - a mezőny nagy része még most is úton van -, a befutó pedig ismét Balatonfüred előtt volt.

A 43. Kékszalag szombat reggel 9 óráig tart, a még a vízen lévő vitorlásoknak így 48 óra alatt kell teljesíteniük a távot.

A kiírás szerint az idén - páratlan évben - a hagyományos építésű hajók vehettek részt Európa legrégebbi és leghosszabb távú tókerülő viadalán, Litkey azzal a Lisával vágott neki a távnak, amellyel korábban már négyszer nyert.

Forrás: MTI/Turcsi Gábor

A Kékszalag 1955-ös, 10 óra 40 perces csúcsa az idén sem dőlt meg, a győztes hajó 12 óra 23 perc alatt ért célba. A viadal honlapjának beszámolója szerint csütörtökön késő este viharos széllel megérkezett a hidegfront a Balatonra, és több hajó bajba került Szigliget környékén. A vitorlásokról emberek kerültek a vízbe, a mentési központ nagy erőkkel dolgozik.

Eddig 57 embert mentettek ki a tóból - közölte a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője pénteken hajnalban. Horváth László kapitány beszámolója szerint nagyon erős vihar és zápor jelenleg nincs a térségben, mégis folyamatosan mentést kérnek a versenyzők.

Borulás eddig egyszer történt, ahol a legénység nem kívánt partra kerülni a hajója nélkül, így egyelőre győzködik őket a vízirendőrök. A Balaton 27 fokos, és a szél is kellően meleg, így kihűlés nem veszélyezteti a vízbe kerülteket. A bajba jutott hajók legénységeinek többnyire el kell magyarázni, hogy ne sodródjanak, hanem vessenek egy vagy több horgonyt, minél jobban világítsák ki magukat, így várjanak a szél csendesedésére, hacsak nem érzik magukat valamiért életveszélyben.

Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője közölte, hogy jelentős anyagi károk keletkeztek, és egy emberük könnyebben megsérült. Eddig 68 hajóról 233 embert mentettek ki. Jelenleg keresik a megoldást, hogyan tudnák leváltani a rendkívül kimerült vízi mentőket. "Eszközt, vagyis hajót menteni egyelőre képtelenség, az emberek megmentésére lehet csak egyelőre koncentrálni" - fogalmazott. Becslése szerint mindegy 30-40 vitorlás futott zátonyra, borult fel, merült el, vagy sodródott nádasba csütörtök este óta.

Több, mentést kérő versenyző nem képes megmondani sem a hajója GPS koordinátáit, sem azt, hogy merre jár, így nagyon nehéz megtalálni őket a sötétben, ahol a hajók fénye keveredik a parti fényekkel. Horváth László elmondta, emlékezete szerint hasonló helyzet utoljára egy évtizede történt egy Fehérszalag vitorlásversenyen, ahol szintén éjszaka csapott le az erős szél a mezőnyre.

Az MTI információi szerint a vízi mentők is folyamatosan mentenek. Ők hét hajóval vannak vízen és őket is felborult vitorlásokhoz hívják ki.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!