Svájci sítúránk alkalmával feltűnő volt, hogy mennyien utaznak sílécekkel, snowboarddal, nem ritkán beöltözve, bakancsosan a svájci vasúttársaságok járatain. Sionban több tucatnyi síelő szállt fel velünk együtt a vagonba, hogy aztán a másfél órányira lévő Bernben, vagy még távolabb, Baselben szálljon le róla.
A sívonatok használata nemcsak olcsóbb megoldás az autónál, de a manapság annyira divatos zöld gondolatba is szépen beleillik. A svájci közlekedési rendszer üzemeltetői többek közt a síelés kedvelőit akarták megcélozni a Swiss pass jegyekkel. A vonatra, buszra, hajóra és jónéhány kötélvasútra is érvényes közlekedési bérletet 4, 8, 15 és 22 napra válthatjuk meg és a közlekedési eszközökön kívül több mint 400 múzeumba is kedvezményesen, vagy ingyenesen léphetünk be. A szolgáltatás tartalmazza a világszerte ismert panoráma útvonalakat is, mint amilyen a Glacier Express, a Bernina Express és a Wilhelm Tell Expressz, továbbá 38 svájci város tömegközlekedési járatait is. Ha több napot töltünk el az országban, érdemes kiváltani.
Síjegyek csomagban
Kifejezetten a síelők kedvéért kialakított vonatjegy-csomagokat kínál az Osztrák Államvasutak, az ÖBB is. Az egyik ilyen jegy, a Snow & Fun Ticket, amely Felső-ausztriai és Salzburg környéki sícentrumokra vehető igénybe. A jegy felnőtteknek 40 euróba kerül és tartalmazza a vonatjegyet az utas lakóhelye és a sícentrumhoz legközelebbi vasútállomásig, a transzfer díját a vasútállomástól a sícentrumig és az egynapos síbérlet árát. A Bad Gasteinbe és Zell am See-be szóló jegyek hasonló kondíciókkal 53-54 euróba kerülnek.
Az ÖBB szintén speciálisan a sízők kedvéért kialakított bérlete, a Wedelweiss-ticket, amellyel 3-6 napos síbérletet is kapunk a vonat és a transzferjegyek mellé. A kedvezményes vonatjegy hat, népszerű ausztriai síközpontba, Tauplitzba, Schladmingba, a Gastein-völgybe, Arlbergbe, Zell am See-be és Kitzbühelbe vehető igénybe. A legolcsóbb, például Schladmingba szóló jegy 3 napos síbérlettel együtt 166 euróba kerül.
Amerikából indult
A nagyvárosokból a közeli sícentrumokba közlekedő hétvégi sívonatok először az Egyesült Államokban közlekedtek. A Sziklás-hegység lábánál fekvő Denverben minden hétvégén menetrend szerint közlekedő sívonat indult a Winter Park-i sípályákhoz. A vonatok 2 óra 14 perc alatt tették meg a 90 kilométeres távot és ezelatt 12 méternyi szintkülönbséget küzdöttek le. Az első járat 1940-ben indult és néhány hónap alatt hatalmas népszerűségre tett szert, nem utolsó sorban azért, mert a végállomás mindössze 91 méterre található Winter Park liftjeitől. A sívonat végül gazdaságossági okok miatt 2009-ben beszüntette működését.
Itthon még nincs
Bár a Mávstart oldalán egyre többféle akciós és kedvezményes vonatjegyet lehet találni, amelyek között elsősorban európai nagyvárosokba szóló városlátogatós megoldások vannak, sívonatot a MÁV nem indít. Pedig talán érdemes lenne elgondolkodni a következő síszezonra egy négy-öt alkalommal közlekedő hétvégi sívonatról, valamelyik közeli osztrák, vagy szlovák síterepre.