Közeleg a Turizmus Világnapja, és ilyenkor különösen nagy figyelem irányul az ágazatra, amely a mostani válságban is jól teljesít. A turisták kegyeiért azonban sokan küzdenek, és ebben a versenyben a legfrissebb felmérések szerint Kanadának van a legjobb híre. A Föld második legnagyobb területű országa ezt lenyűgöző nemzeti parkjai, kulturális sokszínűsége és történelmi látnivalói mellett erős és stabil gazdaságának köszönheti. Nagyvárosai (Ottawa, Toronto, Vancouver) ráadásul nemcsak sok turistát vonzanak, de évek óta a világ legélhetőbb városai közé tartoznak.
Toronto a kanadai gazdaság egyik motorja
És hogy miből tevődik össze egy ország hírneve? A Reputation Institute felmérésében az alapján kellett döntenie a 36 ezer válaszadónak (akik mind a világ nyolc vezető országának az állampolgárai), hogy mennyire bízik az adott országban, mennyire tartja értékesnek, mi az, amit csodál rajta, és mi kelt jó érzést benne. De meg kellett osztaniuk benyomásaikat a részt vevő 50 országról az életszínvonal, a biztonság és a környezettudatosság témakörében is.
Kanada egyébként már tavaly is az élen végzett ebben a felmérésben, de még a szakembereket is meglepte, milyen jelentősen erősödött a pozíciója az élen. Nemcsak a turisták szeretik, hanem a megélhetés, a tanulás és munka szempontjából is világelső. Azért Európa is igen jól szerepelt a felmérésben, hiszen a top 10-es listán három kivétellel csak európai országokat találunk (például Svédország és Svájc mellett Norvégiát, Finnországot, Ausztriát vagy Hollandiát), közös jellemzőik leginkább a stabilitás, a szolid demokrácia, a magas GDP és az erős szociális háló.
A válsággal küzdő európai országok viszont felemás eredményt értek el. Míg Spanyolországot a tavalyihoz hasonló pontszámokkal értékelték, addig Görögországgal és Olaszországgal szemben megtört a bizalom, és mindkét ország nagyot zuhant a rangsorban. Az USA is csak a 23. helyen végzett, bár a tanulmány szerint az elmúlt években azért nőtt az ország népszerűsége, ami több milliárd dolláros plusz bevételt jelenthet az idegenforgalomban.
Elemzők szerint a tanulmány arra bizonyíték, hogy egy ország hírneve összefügg a gazdasági helyzetével, a turizmus pedig fontos mozgatórugó az üzleti, az oktatáshoz kapcsolódó vagy egyéb befektetések terén. Hogy mennyire jelentős a turizmus a gazdaság szempontjából, azt mutatja a Nemzeti Utazás és Turizmus Bizottságnak jelentése is: eszerint az ágazat idén közvetlenül 2 ezer milliárd dollár értékben járul hozzá a GDP-hez, és világszerte mintegy százmillió munkahelyet teremt. Nem véletlen, hogy az előrejelzések szerint 2020-ra már a turizmus lesz a világ vezető iparága.
Szeptember 27-én ünneplik a Turizmus Világnapját, amely jó alkalmat ad az országoknak arra, hogy egy kicsit elkényeztessék az épp náluk tartózkodó turistákat. Magyarországon is országszerte készülnek különböző akciókkal a turizmusban érintett szolgáltatók, szövetségek. Budapesten több helyszínen, például a repülőtéren, az Erzsébet téren vagy a Vörösmarty téren fognak apró ajándékokat, csokoládét és térképeket osztogatni a turistáknak. De lesznek, akik csak elbeszélgetnek velük, a Magyar Beutaztatók Szövetsége filmet forgat majd, míg a Novotel szálloda alkalmazottai fényképek elkészítésében fognak segítséget nyújtani. Ahogy Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója megjegyezte, a lényeg, hogy mindenki a saját területén tegyen hozzá valamit ehhez a vendégbarát akcióhoz, hiszen az ország közös érdeke a turizmus. A Turizmus Világnapi programokról bővebben itt lehet tájékozódni. |