A Ryanair szókimondó - sokak szerint kifejezetten tahó - vezérigazgatója, Michael O'Leary tavaly öt alkalommal tartott sajtótájékoztatót Budapesten, s mindig elmondta, hogy cégénél nincs olcsóbb és jobb, s hogy a Wizz Air annyira gyenge vállalat, hogy nem is tartják versenytársnak. Ehhez képest tavaly ősszel a kis Wizz Air hat gépes bázist üzemeltetett, a Ryanair öt gépest, idén nyáron viszont a Wizz már hét gépet tart Budapesten, a pénzügyileg nagyon erős Ryanair pedig csak hármat. Útvonalaik száma 30-ról 20-ra csökken, miközbena Wizzé 35-re nő. Az ír óriás futamodott tehát meg, amit szokás szerint a növekvő reptéri költségekre fogtak.
Érdekes, hogy O'Leary a budapesti vágást bejelentő novemberi tájékoztatóján keményen bírálta a Budapest Airportot a díjemelések miatt, ehhez képest a Ryanairen kívül senki nem kezdett járattörlésekbe, sőt a Wizz Air bővítést jelentett be. A csütörtöki sajtóeseményre a vezérigazgató már el sem jött, mindössze a régióért felelős marketingvezetők szintjén képviseltette magát a társaság, akiknek viszont már egy rossz szavuk sem volt a reptérre.
Arra a kérdésünkre, hogy bebukták-e a versenyt Budapesten, Katarzina Gaborec úgy válaszolt, hogy egyáltalán nem erről van szó, csak ideiglegesen csökkentették a járatok számát, viszont folyamatos tárgyalások vannak a reptérrel új útvonalak nyitásáról. Szerinte a nyári menetrend még nincs teljesen kész, március végén még sor kerülhet bejelentésekre.
A Ryanairnek természetesen volt kész válasza arra a felvetésünkre is, hogy miért ők az egyetlen légitársaság, amelyik drasztikus kapacitáscsökkentéssel reagált a reptéri díjak emelésére: Gaaborec szerint egyedül az ő üzleti modelljük része az, hogy alacsony díjak mellett repülnek, rajtuk kívül mindenki más drága légitársaság, akik elfogadják a magasabb díjakat is, sokan úgy is, hogy emiatt veszteséget termelnek.
Ez a szokásos utalás a Wizz Airre, csakhogy hamis: a Wizz pontosan ugyanazon üzleti modell alapján működik, mint a Ryanair - ez a két cég tartozik az ultra fapados kategóriába. Tavaly, a nagy Wizz-Ryanair verseny idején lényegében mindkét cég elismerte, hogy veszteséges a budapesti bázisa, az pedig egyértelmű, hogy a Ryanair nagy törlései óta emelkedtek a jegyárak. Az anna.aero portál azt is kimutatta, hogy a megszűnt Ryanair-útvonalak közül több is kritikán aluli töltöttséggel üzemelt, Memmingen például alig 55 százalékkal, Lübeck pedig alig súrolta a 60-at.
A Wizz Air közben sose bírálta a repteret nyilvánosan, és nem titkolta, hogy azokat az útvonalakat zárta be, amelyek nem hozták a terveket: Kolozsvár még azelőtt megszűnt, hogy az első gép elindult volna, később Bukarest és Szófia esett áldozatul. De ők közben többször is sűrítettek, s új útvonalakkal is jelentkeztek, amihez persze kellett, hogy a Malév korábbi unión kívüli útvonalai közül megkapják a repülési jogot Kijevbe és Tel-Avivba. Málta azonban kijelöléstől független, új uniós útvonal idén a Wizznél.
A Ryanair meghátrálása mindezek fényében nehezen támasztható alá a reptéri díjak emelkedésével, az viszont már tény, hogy a budapesti versenyt 2013-ban a Wizz Air nyeri. Persze jó kérdés, tud-e már pénzt csinálni a magyar piacon. Erre a választ nem valószínű, hogy megtudjuk, mert a cég a lehető legkevesebb adatot közli gazdálkodásáról, bázisonkénti bontásban pedig főleg nem lehet tudni semmit.
Ettől függetlenül, ha nem hoz sürgősen új útvonalakat a Ryanair, vagy más légitársaság, a reptér utasforgalma 2013-ban egyértelműen csökkenhet. Tavaly - ha nem számolunk az átszálló utasokkal - akkor nagy mértékben, mintegy egymillióval nőtt a Malév-csőd nyomán az utasforgalom, idén viszont a 400 ezer Ryanair-utas kiesésének csak egy részét ellensúlyozza a Wizz bővítése, a teljes pótlásra jelen pillanatban nincs sok esély. Vagyis a tavalyi nagy bővülés után idén kevesebb turista érkezhet Budapestre.